2022. 09. 08.

Olvasás világnapja 2022

Literacy for All executive summary hu 1 1 1
10 évvel ezelőtt az EU magas szintű szakértői csoportja (Dr. Nagy Attila részvételével) ajánlásokat fogalmazott meg - hogyan lehetne az élet minden területén támogatni az olvasóvá válást.
 
A helyzet azóta sem változott: minden ötödik európai nehézséggel küzd a szövegértés területén.
 
Ma van az Olvasás Világnapja! Cselekedjünk most!
 

 


2022. 06. 30.

Körkép az olvasásfejlesztésről és -népszerűsítésről

20170328bild097 01 1024x683

Az Országos Széchényi Könyvtár körképet készített az olvasásfejlesztés és -népszerűsítés témájában. Az anyag összeállításában közreműködött az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum.

A szemle alapján megállapítható, hogy a nemzeti olvasásfejlesztő programok hordoznak ugyan nemzetiségi karaktereket, végcéljuk azonban mindenütt azonos: az olvasás révén erősödjenek az emberi kapcsolatok, fokozódjon a megértés, alakuljon ki az együttműködés, legyen boldogabb és élményekkel telibb mindenkinek az élete.

https://ki.oszk.hu/sites/default/files/hirfajlok/olvasasfejlesztes.pdf 

Kép forrása: stiftunglesen.de

 


2018. 06. 14.

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye is olvasott a gyerekeknek

A „Visegrád olvas a gyerekeknek” projekthez kapcsolódva Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyében 64 településen szerveztek programot 2018. június 8-án, 10.00 és 12.00 között.

A központi rendezvényünk helyszíne Apagy település volt. A Könyvtári Információs és Közösségi Helyen mintegy hetven kisdiák várta a program díszvendégét, Bakos-Kiss Gábort, a Nemzeti Színház művészét. Az „hazalátogató” művész a szülőfaluján kívül még három szomszédos településen felolvasott a gyerekeknek, miközben több színművész a Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházból (Tóth Károly, Munkácsi Anita, Dézsi Darinka, Fridrik Noémi) és Gosztola Adél a Vígszínházból más-más településeken jártak. Meséltek, felolvastak a gyerekeknek. Írók, költők, előadók is csatlakoztak hozzájuk: Hajdú Zsanett, Harcos Bálint, Nagy Szabina, Simon Szilvia és sokan mások: könyvtárosok, pedagógusok, szülők, település önkormányzati testületének tagjai, történelmi egyházak képviselői, hitoktatók, olvasókörök és nyugdíjas klubok tagjai.


2018. 06. 07.

Kaposvár olvasott a gyerekeknek

Az olvasás hetének negyedik napján Kaposvárra került a sor, s Somogyban egy villámcsődülettel ünnepeltek a gyerekek.

A Fő téren több száz alsós diák gyűlt össze, hogy együtt szavalják el Varró Dániel Miért üres a postaláda? című versét. A közös verselést Fándly Csaba színművész vezényelte, aki emellett egy Lázár Ervin-mesével és további versekkel is szórakoztatta a megjelenteket. 

Az eseményen ott volt személyesen Varró Dániel is, akit a gyerekek egy sajátos produkcióval leptek meg: mindenki egy-egy betűt felemelve megjelenítették az említett versét. 

Az eseményről tudósítás itt olvasható, látható:

https://www.sonline.hu/kozelet/helyi-kozelet/gyerekek-oriasbetukkel-villamcsodulet-rendeztek-az-olvasasert-1082391/

http://kapos.hu/hirek/kis_szines/2018-06-07/villamcsodulettel_koszontottek_az_idei_konyvhetet.html

kv1kv2


2018. 06. 07.

Kecskemét olvasott a gyerekeknek

Folytatva a Pécsen megkezdett programsorozatot, június 6-ára Kecskemét szervezett (fel)ovasós programokat. Többek között foglalkozások, olvasós játékok és kiállítás várta a gyerekeket szerdán a „hírös városban”.

A „Visegrad Reads to Kids” kampány kiemelt helyszíne 2018. június 6-án a Bács-Kiskun Megyei Katona József Könyvtár volt Kecskeméten. Délelőtt Harcos Bálint meseíró olvasott fel óvodásoknak és kisiskolásoknak Szofi meséiből, délután pedig a könyvtár vendége volt dr. Szeberényi Gyula Tamás alpolgármester, aki második osztályos gyerekekkel ismertette meg Rumcájsz történetét. A felolvasást követően az iskolások kiscsoportos, játékos foglalkozáson vehettek részt a könyvtárosok jóvoltából. Június 4-től 10-ig a megyei kisiskolásai online vetélkedő keretében ismerkedhetnek meg a visegrádi országok gyermekkönyveivel.

Június 7-én a Kocsis Pál Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Szakgimnázium és Szakközépiskola épületében nyílt meg a 12 világ – kortárs cseh gyermekkönyv-illusztrátorok című kiállítás a budapesti Cseh Centrum, a Magyar Olvasástársaság és a Könyvtárostanárok Egyesületének Kecskeméti Munkaközössége jóvoltából. A kiállítást Lucie Orbók, a budapesti Cseh Centrum igazgatója, a HUNRA képviseletében pedig dr. Szinger Veronika nyitotta meg. A megnyitó után a kisebb gyerekek mesefoglalkozáson vehettek részt Vadásziné Redenczki Anita vezetésével, aki Zdenek Sverák: Apukám, ez jól sikerült című könyvét mutatta be a kicsiknek. A nagyobbak Svejk, a derék katona nyomán rejtvényes barangolásra indultak Csomorné Bárány Melinda irányításával. Pet'ovska Flóra műfordító, a Csirimojó Kiadó vezetője pedig az iskola gyógynövénykertjének kínálatából füvészkönyvet készített a gyerekekkel Tereza Vostradovská: Egérke enciklopédiája című könyve alapján.

Beszámolók és fotók az alábbi linkeken olvashatók:

https://keol.hu/kecskemet-bacs/kiallitas-nyilt-kecskemeten-a-visegrad-reads-to-kids-program-kereteben

https://hiros.hu/visegrad-reads-to-kids 

http://web.kjmk.hu/kjmk/olvashow/vakacio.aspx

hb2


2018. 06. 05.

A Sárkányos Gyerekkönyvtárban olvastak a gyerekeknek

A Visegrad Reads to Kids program keretében 2018. június 5-én a Sárkányos Gyerekkönyvtárba hívtak meg gyerekeket.

A kisebbeknek Both Gabi és Bajzáth Mária mesélt, a nagyobbaknak Nyulász Péter és Gáspár Ferenc olvasott fel a könyveikből, s meséltek a regények születéséről is.

A program közben néhány percre összekapcsolódtak skype-on a cseh, lengyel és szlovák események résztvevői.

A projekt támogatója a Visegrad Fund volt.

sgyj 


2018. 06. 05.

Pécs olvasott a gyerekeknek

A Visegrádi Alap támogatásával, a HUNRA által szervezett, gyermekeknek szóló olvasási hét keretében 2018. június 4-én  a Csorba Győző Könyvtár Körbirodalom Gyermekkönyvtárában Tasnádi Emese írónő és Vlasits Barbara színművész olvasott fel az írónő Városi legendák című kötetéből. A mesehallgatás mellett beszélgettek a gyerekekkel kedvenc meséikről, mesehőseikről, a meseírásról és az olvasásról, annak szépségéről is.

IMG 5506j


2018. 06. 03.

Prágában indult a felolvasós hét

Fel! Olvasni! – írtuk a Visegrádi Négyek együttműködésében megvalósuló program magyar szórólapjára. Hiszen a kezdeményezés lényege ez lenne: minél több fenőttet rávenni arra, hogy olvasson gyermekeinek, unokáinak, a környezetében lévő 4-10 éveseknek.

Bár a négy ország szervezetei maguk találták ki programjaikat, a kezdés közös volt, 2018. május 28-án Prágában találkozott a cseh, a lengyel, a szlovák és a magyar küldöttség. Az ünnepi programon a Magyar Olvasástársaságot Szinger Veronika, Gombos Péter és Pompor Zoltán képviselték, s kis csapatunk nagyon jó tapasztalatokkal, ötletekkel tért haza. A csehek szervezte esten az ország legismertebb művészei vettek részt. A műsorvezető Martin Dejdar színész volt, és fellépett például a hallatlanul népszerű Mirai zenekar is. De országos, sőt világbajnok sportolók is jelen voltak (Gabriela és Petr Kuokalova), akik nemcsak arról meséltek, hogy számukra miért fontos a mesélés, de olvastak is a jelenlévő, mintegy 200 gyermeknek. Meglepetés műsorszámként a biatlonista Gabi a Mirai együttessel közösen is énekelt – nagy sikert aratva a közönség körében.

Kiderült az is, hogy Csehországban tévés reklámok is erősítik a kampányt, noha állami támogatás nincs a projekt mögött. (Ellentétben például Lengyelországgal.)

Bár igazán nagyot (tévés megjelenést, óriásplakátokat...) mi csak jövőre álmodunk, remélhetőleg június 4-e és 10-e között már idén is több ezer gyermeket érünk el, mozgatunk meg programjainkkal. A jelszó már megvan: Fel! Olvasni!

V42

 


2016. 11. 19.

Megint a kreatív kaposvári könyvtárosok...

Nem először hívja föl magára a figyelmet egy kreatív produkcióval a kaposvári Takáts Gyula Megyei és Városi Könyvtár.

A somogyi bibliotéka dolgozói ezúttal a Manneguin Challenge helyi változatával hódíották meg az internetet. Természetesen ezúttal is a könyvek, a könyvtárosok kerültek a fókuszba.

A videó megtekinthetó itt:

http://74nullanulla.hu/videok/2016/11/10/csucsra-jaratta-a-mannequin-challenge-et-a-kaposvari-konyvtar.html

 


2016. 09. 12.

Tízéves az Olvass többet!

Immáron nemzetközivé bővülve várja a jelentkezőket a Debreceni Ady Endre Gimnázium falai közül induló irodalmi vetélkedő, az Olvass többet! Tavaly a Tehetség-olvasás-zene konferenciánkon is bemutatkozott a program, amely egyre népszerűbb, s nemcsak a középiskolások körében.

Az idei pályázati felhívás itt olvasható:

http://adygimi.ddns.net/honlap/images/201617/essze.pdf


2015. 07. 27.

Olvasótábor Erdélyben

Immár harmadszor rendezett olvasótábort Alsócsernátonban a sepsiszentgyörgyi Bod Péter Megyei Könyvtár, a csernátoni Haszmann Pál Múzeum és a Magyar Olvasástársaság. A táborozás lehetőségét az 5–8. osztályos résztvevők pályázaton nyerték. A gyerekek öt napon keresztül foglalkoztak különböző szövegekkel, drámajátékokat játszottak, kézműveskedtek, beszélgetéseken vettek részt. S természetesen olvastak, olvastak, olvastak...

DSC 0335


2014. 08. 29.

Jobban rögzül, amit papíron olvasunk?

Régóta sejtjük, hogy nem csupán kényelmi különbségek van a papír alapú és az e-könyvek olvasása között. Egy új kutatás több érdekességre is felhíja a figyelmet ezzel kapcsolatban. Anne Mangen általában a digitalizálás hatásait kutatja. Eredményeiről itt olvashatnak bővebben:
konyves.blog.hu/2014/08/22/kevesbe_marad_meg_a_szoveg_a_fejunkben_ha_kindle-n_olvassuk

2013. 07. 10.

Eltűnőben az élményszerző olvasás?

Nagy-britanniai felmérések szerint az általános iskolások egyre kevesebben olvasnak szórakozásképpen, ezzel együtt nő azoknak az elfoglalt szülőknek a száma, akik nem olvasnak esti mesét gyerekeiknek, miután azok iskoláskorba léptek.
A fenti állítások aligha meglepőek, különösen úgy, hogy a hazai kutatások is hasonló eredményekről tájékoztatnak minket.
A brit vizsgálatról részletesebben a nyest oldalán olvashatnak:

http://www.nyest.hu/hirek/miert-nem-olvasnak-sajat-oromukre-a-gyerekek

2013. 01. 20.

Szakkönyvek az olvasásról, irodalomtanításról

A közelmúltban két nagyon fontos kötet is megjelent, melyek érdekesek lehetnek szakemberek, pedagógusok számára. A könvyeket jó szívvel ajánljuk mi is:
• Csapó Benő – Csépe Valéria (szerk.): Tartalmi keretek az olvasás diagnosztikus értékeléséhez.
Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 2012. 312 p.
• Finta Gábor – Fűzfa Balázs (szerk.) Az irodalomtanítás innovációja.
Szombathely: Savaria University Press, 2012. 222 p. 

2012. 01. 09.

A digitális kor gyermekei – literalitás, olvasás, audio-vizualitás

Olvasáskutatók, pedagógusok és laikusok számára is fontos, érdekes tanulmányt olvashatunk Gyarmathy Éva pszichológustól, Ki van kulturális lemaradásban? címmel.
A cikk többek között a digitális kor gyermekeinek kulturális különbözőségét, gondolkodásuk „másságát” mutatja be pontosan, tényszerűen, szemléletes példákkal. 
Az írás alapja lehet azoknak a változ(tat)ásoknak, szemléletváltásnak, melyek szükségesek a ma diákjainak oktatásában.
A teljes tanulmány itt olvasható:
http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=1018