2016. 05. 05.

Lázár Ervinre emlékezve

Május 5-én lenne 80 éves a zseniális író, Lázár Ervin.
Ez alkalomból a Bábszínház és a Móra Kiadó egy emlékműsort szervezett és rögzített, melyet május 5-től minden érdeklődő megnézhet a kiadó honlapján. Ha iskolai órán rendelkezésre áll okostábla, és szeretnének megemlékezést tartani, akkor keressék a www.mora.hu oldalon az ingyenesen letölthető filmet, amely felolvasást, báb- és filmrészleteket tartalmaz.
Ugyancsak a jeles szerzővel kapcsolatos eseményről olvashatnak az alábbi oldalon:

2012. 04. 10.

E-könyvekkel az irodalomért?

Hogy az elektronikus forrásokat (internet, e-könyvek) kedvelők körében népszerű tevékenység az olvasás (az irodalom olvasása is), korábban is tudtuk már. A legújabb amerikai kutatások szerint mindez mérhető is: míg a kizárólag nyomtatott művek iránt érdeklődő személyek átlagosan évente 15 alkotást lapoznak végig, addig az e-kötetek vásárlói átlagosan 24-et.  
Bővebben a felmérésről itt olvashatnak:
http://www.sg.hu/cikkek/88831/az_e_konyvek_nepszerubbe_teszik_az_olvasast

2010. 06. 04.

Cikkajánló: Mit olvasnak ma a kisebbek?

A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár kölcsönzéseinek adatai alapján állt fel az a rangsor, melyről a Népszabadságban olvashatnak. „A belvárosi kisiskolások kétharmada jár rendszeresen könyvtárba. A legfogékonyabb generáció azonban már rég nem kíváncsi sem Incsu Csunnára, sem a 80 napos Föld körüli utazásra, sőt az igazi Pinocchióra sem. A kedvence egy mozgalmas életű humanoid egér. Miket olvasnak legszívesebben az alsó tagozatosok?”
A teljes cikk elolvasható itt:
http://nol.hu/kult/20100528-a_humanoid_eger_diadalmenete

2009. 07. 10.

Cikkajánló: új Fordulópont

A Fordulópont 2009/2. számában a megszokott színvonalú érdekes, tartalmas írásokkal találkozhatnak az olvasásás, az irodalom rajongói, tanítói.
Két cikket külön is figyelmükbe ajánlunk: 

Szávai Géza: Anyám tyúkja, apám kakasa és gyermekeink irodalma.
In: Fordulópont, 2009. 11. évf. 2.sz. (44. sz.) 9--14.p.
 
Tölgyessy Zsuzsanna: Élményközpontú irodalomtanítás az alsó tagozaton.
In: Fordulópont, 2009. 11. évf. 2. sz. (44. sz.) 97--104.p.

2009. 06. 20.

Cikkajánló: irodalmi érdeklődés a 10–14 évesek körében

Döbör Ágota: Az olvasással és irodalmi érdeklődéssel kapcsolatos vélekedések 10–14 éves tehetséges és átlagos képességű gyerekek körében.
In: Módszertani Közlemények, 2009. 49. évf. 3. sz. 102–106.p.

2008. 11. 27.

Olvasás és irodalom

Költői struktúrák leírása: Baudelaire A macskák című költeményének kétféle megközelítése / Michael Riffaterre. In: A modern irodalomtudomány kialakulása / Bókay Antal – Vilcsek Béla, szerk. - Bp: Osiris, 2002.

A képzelet grammatikája : bevezetés a gyermeki történetalkotás művészetébe / Gianni Rodari ford. Garamvölgyi Katalin, Megyeri Zsuzsa (Fordulópont könyvek, 1585-5503) Budapest : Pont, 2001.146, [2] p.

A költői szöveg az olvasás horizontváltásában / Hans Robert Jauss. In: Recepcióelmélet – esztétikai tapasztalat – irodalmi hermeneutika / szerk. KSzZ, Bp: Osiris, 1995.

A szöveg öröme / Roland Barthes. - Bp: Osiris, 1995.

Az olvasás aktusa. Az esztétikai hatás elmélete / Wolfgang Iser. In: Kiss Attila Attila, Kovács Sándor s.k., Odorics Perenc, szerk. Testes könyv I, Szeged: Ictus, 241-265.

Az olvasás bűvészete : szövegjátékok / Hernádi Sándor 2. átd., bőv. kiad. Budapest : Ciceró, 2000, 224 p.

Archívumok / Bényei Tamás Debrecen: Csokonai, 2004.

Újraolvasás. Az olvasás időbeli és térbeli modelljei / Matei Calinescu. In: Literatura 1991/1, p. 5-51.