2010. 12. 12.
Vélemények a PISA 2009-ről
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2010. december 12. vasárnap, 10:14
- Megjelent: 2010. december 12. vasárnap, 10:14
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2560
2010. 12. 07.
Itt az új PISA-jelentés!
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2010. december 07. kedd, 19:34
- Megjelent: 2010. december 07. kedd, 19:34
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 4615
http://oecd-pisa.hu/PISA2009Osszefoglalojelentes.pdf
2010. 11. 28.
Mesék, versek beás nyelven
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2010. november 28. vasárnap, 12:46
- Megjelent: 2010. november 28. vasárnap, 12:46
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 4174
Az eseményről Balassa Tamás beszámolója itt olvasható:
http://sonline.hu/somogy/kozelet/gyermekversben-elnek-a-beasok-345890
2010. 11. 17.
Mesét a börtönbe, mesét a börtönből
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2010. november 17. szerda, 10:09
- Megjelent: 2010. november 17. szerda, 10:09
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2656
http://index.hu/belfold/2010/11/15/mesel_az_egri_borton/
2010. 11. 17.
Hajnal Ward Judit Előadása az OSZK-ban
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2010. november 17. szerda, 09:05
- Megjelent: 2010. november 17. szerda, 09:05
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2858
2015. 04. 20.
Feltöltés alatt
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2015. április 20. hétfő, 16:07
- Megjelent: 2010. november 13. szombat, 13:28
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 4224
2010. 11. 12.
A családi írás- és olvasásfejlesztés szerepe Európában és Európán kívül
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2010. november 12. péntek, 17:25
- Megjelent: 2010. november 12. péntek, 17:07
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 3180
A TÁMOP „Tudásdepo-Express” program támogatásával a Könyvtári Intézet és a Magyar Olvasástársaság 2010. április 20-án Írás- és olvasásfejlesztés a családban, Európában és világszerte címmel rendezett konferenciát az OSZK-ban. A nyitó előadást a University of Sheffield professzora, Greg Brooks tartotta. Előadásának külön érdekessége volt, hogy az izlandó vulkánkitörés következtében szünetelő légiközlekedés miatt a professzor egy londoni egyetemi munkaszobából közvetített internetes videókonferencia keretében prezentálta mondandóját, melyet az OSZK-ban összejött érdeklődők a konferenciaterem kivetítőjén követtek. A rendezvény további programjában a magyarországi tapasztalatokat vitatták meg a résztvevők. |
A családi írás- és olvasásfejlesztés szerepe Európában és Európán kívül
A témával kapcsolatos kutatások áttekintése
Írásomban főként a következőkkel foglalkozom:
• az Angliában zajló családi írás- és olvasásfejlesztési programok történetével és eredményeivel;
• a hasonló programok hatékonyságára vonatkozó mennyiségi adatokkal a világ minden részéről, az irodalomjegyzékben Brooks et al. (2008) címen jegyzett jelentés alapján.
A kifejezés jelentései
A családi írás- és olvasásfejlesztés (family literacy) kifejezést az amerikai Danny Taylor használta először 1983-ban. Eredetileg a családok erre irányuló tevékenységére vonatkozott, de hamarosan a kapcsolódó kutatásokra alkalmazták, majd a vonatkozó programokra – ma ez a fő jelentése angol nyelvterületen. Az első családi írás- és olvasásfejlesztési programok az USA-ban indultak a 80-as évek közepén, valamint 1985-ben Törökországban. A török programok igen nagyszabásúak (jelenleg 70 ezer családhoz jutnak el évente), de alig ismertek (ahogy erről a Brooks et al. (2008) címen jegyzett műben és annak hivatkozásaiban beszámolunk).
Alapvetés
A családi írás- és olvasásfejlesztési programok két, korábban különálló hagyomány ötvözését jelentik:
a gyenge olvasási és írási készségekkel rendelkező felnőtteknek szóló fejlesztési programokat;
a szülőknek gyermekeikkel közös olvasási programjait, ilyen például a „Szülők bevonása az olvasásba” kezdeményezés.
Az elmélet abból indult ki, hogy a családi írás- és olvasásfejlesztési programok jobb eredménnyel járnak, mint az említett két megközelítés bármelyike önmagában. Angliában az ilyen jellegű programok hátterében részben a „generációk közötti írástudás ciklikus volta” rejlett: ha a gyermekek szüleinek maguknak is nehézségeik vannak e téren, a gyermekeknek valószínűleg szintén problémáik lesznek az írás és olvasás elsajátításában. Statisztikailag a gyenge készségekkel rendelkező szülők és a gyermekek problémái között igen laza az összefüggés, de az igaz, hogy a gyermekek tanulási és életesélyeit igen erősen befolyásolja a családi háttér.
2010. 11. 12.
Pályázat könyvtáraknak
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2010. november 12. péntek, 17:29
- Megjelent: 2010. november 11. csütörtök, 18:57
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2842
A részletekről a Bővebben-re kattintva olvashatnak.
2010. 11. 12.
900 fölött – tovább bővült a Gyermekirodalmi adatbázis
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2010. november 12. péntek, 17:30
- Megjelent: 2010. november 11. csütörtök, 18:50
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2954
2010. 11. 12.
Felkészülnek az Olvasó-társak
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2010. november 12. péntek, 17:33
- Megjelent: 2010. november 04. csütörtök, 18:07
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2492
2010. 10. 23.
Versenyfelhívás – Népek meséi – III. Országos egyetemi és főiskolai mesemondó verseny
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2010. október 23. szombat, 13:48
- Megjelent: 2010. október 23. szombat, 13:40
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2950
>>> JELENTKEZÉSI LAP LETÖLTÉSE
További cikkeink...
Alkategóriák
-
Hírek
A Joomla! csapat legfrissebb hírei
-
Hírlevél
-
Olvasó-társ
- Archív