Április óta több e-könyvet adnak el az Amazon.com-on, mint nyomtatottat - jelentette be Jeff Bezos, a világ legnagyobb online könyváruházának alapító-vezérigazgatója. A siker fõleg a Kindle e-könyv-olvasónak tudható be, de azért még korai temetni a könyvnyomtatást: a kütyü ugyanis nem váltja ki mindenhol a papírkönyvet.

Az Amazon saját weboldalán április elseje óta minden 100 eladott papírkönyvre 105 e-könyv jut - jelentette be Jeff Bezos május 19-én. Az Amazon.com könyváruházban egy év alatt háromszorosára nõtt az e-könyvek forgalma, amibe a cég nem számolja bele az ingyenes letöltéseket, és, mint a Forbes üzleti hetilap online kiadásának kérdésére adott válaszában kiderült, az újság-elõfizetéseket, és a 0 dollárra leárazott akciós könyveket sem. Így az e-könyv már valóban vezetõ az USA-ban.

"Nagyon is reménykedtünk benne, hogy ez egyszer be fog következni, de sohasem képzeltük volna, hogy ilyen gyorsan - 15 éve árulunk nyomtatott könyveket, és Kindle-ös könyveket kevesebb, mint négy éve" - írta Bezos a 19-ikei közleményében. Az alapító szerint a könyváruház által forgalmazott Amazon Kindle a világ legkelendõbb e-könyv-olvasója, bár az Amazon.com most sem közölt pontos eladási számokat.

Az azonban tény, hogy a bemutatása óta a készülék a karácsonyi bevásárlási szezonok egyik visszatérõ sikerterméke, és az Amazon modellje volt az elsõ, amely robbanásszerûen elterjedt a piacon. A becslések szerint 2010 végéig több mint nyolcmillió példány talált gazdára a jelenleg a 3. generációs változatnál tartó Kindle-bõl, miközben a globális e-könyv-olvasó piac körülbelül 13 milliós.

Forrás: [origo]

A legfrissebb Kindle 3

Az e-book-reader fõ vonzereje abban rejlik, hogy a kijelzõje e-ink-technológiával mûködik, vagyis nincs háttérvilágítása, és ugyanolyan kontrasztos képet ad, mintha papírról olvasna az ember. Emellett a készülékek nagyon igényes kialakításúak, könnyen hordozhatóak, és olcsók: a wifis változat 140, a 3G-s változat 190 dollárba kerül, és közvetlenül lehet rájuk könyveket letölteni.
A Kindle szoftvere, és ezzel együtt az Amazon webáruháza pedig több platformon, így például iPaden is elérhetõ. Az Amazon nemrég jelentetett meg 25 dollárral olcsóbb, hirdetéseket megjelenítõ változatot a Kindle-bõl, amely pár nap alatt az eladási listák élére ugrott. Az elemzõk máris azt találgatják, hogy az e-könyvek sikere nyomán az olvasó pár éven belül akár valamilyen lebutított, ingyenes verzióban is megjelenhet.

Jön az Amazon-tablet?

Az elmúlt hetekben egy másik találgatás-sorozat is megindult a Kindle-lel kapcsolatban: az elemzõk szerint elképzelhetõ, hogy az Amazon is "megokosítja" saját olvasóját, mint ahogy azt a Barnes&Noble tette saját modelljével, a Nookkal, és internetezésre, letölthetõ szoftverek futtatására alkalmas táblagép-változatot is kihoz belõle. Igaz, a rivális könyváruház modelljét eleve nem e-inkes, hanem színes LCD-képernyõvel szerelték fel, de a május elején bemutatott, 250 dolláros Nook Color nagyon jó kritikákat kapott, fõleg azért, mert teljes értékû, Flasht is támogató webböngészõ került rá, ami még az Apple iPaden sincs.

Piaca viszont lenne az Amazon tabletjének is a Forrester Research szerint. A piackutató cég már márciusban megkérdezte az amerikai vásárlókat egy ilyen kütyürõl, és a válaszadók közül többen vennének táblagépet a könyváruháztól (24 százalék), mint az androidos fejlesztésekben élen járó Motorolától, az iPad-riválisnak szánt Xoom tablet megalkotójától (18 százalék). A lehetséges tabletjövõt az is elõrevetíti, hogy az Amazon már elindított egy saját androidos alkalmazásboltot, amely a Google-féle Android-markettel szemben "minõségi", vagyis alaposan megválogatott kínálatot szerepeltet.

Forrás: AFP

Jeff Bezos, az Amazon alapítója bejelent

Igaz, az Amazon.com üzletpolitikája az elmúlt 15 évben az volt, hogy szinte mindenfajta interneten keresztül eladható terméktípusra kiterjeszttette a kínálatát, de a Forrester szerint egy saját táblagéppel mind az e-könyv-eladásokat, mind a szoftvereleadásokat még jobban fellendíthetné.

Az e-book még csak karácsonyi kedvenc

Jeff Bezos bejelentése után sokan ismét feltették a kérdést, hogy vajon az e-könyvek vezetõ szerepbe kerülése azt jelenti-e, hogy a nyomtatott könyvek napjai meg vannak számlálva. A válasz: nem, maximum bizonyos fajtáké. Az amerikai vásárlók elsõsorban szépirodalmat, szórakoztató irodalmat és a hagyományos bestsellereket - például híres emberekrõl szóló mûveket, önéletrajzokat - töltenek le a készülékekre, amelyeken ezekbõl egész könyvtárnyit kényelmesen hordhat magánál az ember.

A Kindle-rõl azonban az amerikai egyetemeken végzett próbák során bebizonyosodott, hogy a tankönyveket nem tudja kiváltani. Az e-ink-kijelzõn ugyanis a papíron való aláhúzásnál, vagy a lapszélre való írogatásnál jóval körülményesebb jegyzetelni, és a gombnyomással lapozgatható tankönyvet nem is lehet bárhol könnyedén felütni, ami a hivatkozások megtekintését nehezíti meg. A Kindle-ös könyvekben ráadásul csak nemrég vezették be a nyomtatott kiadásból átörökített oldalszámozást, ami az oldalak képernyõn való betördelésétõl, vagyis a felhasználó által választott nézettõl függetlenül változatlan marad.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Régebbi versenyzõk

A Forbes online piaci hetilap elemzõje szerint a gyerekkönyvek kiváltására sincs sok esélye az e-olvasóknak, egészen addig, amíg koszálló, vízhatlan, törés- és firkabiztos, szuper-strapabíró változatban meg nem jelennek. Emellett a képes albumok, illusztrált kiadványok lapozgatásának élményét is csak korlátozottan adja vissza az e-book-olvasó. Az e-inkes készülékeken, amelyek nagyon jók szövegolvasásra, ezek csak fekete-fehérben jelenhetnek meg, a színes kijelzõs táblagépeken pedig méretbeli korlátok vannak, hiszen ezek is rendszerint csak 7-10 hüvelykes képátlójú kijelzõvel rendelkeznek.

Az amerikai könyvkiadók szövetségének (Association of American Publishers) legfrissebb, márciusi adatai szerint az e-könyv-eladások terén élen járó USA-ban is még csak mintegy ötödét teszik ki a hagyományos könyvek forgalmának a digitális kiadványok. A több mint 400 millió dolláros márciusi könyvforgalomból 69 millióval részesedtek az e-könyvek, ami ugyan 150 százalékos növekedés az elõzõ évhez képest, de a kiadók szerint a nagy karácsonyi kütyüvásárlási és az azt követõ, az ajándékba kapott készülékeket megtöltõ, illetve utalványokat levásárló felhasználóknak köszönhetõ letöltési rohamot követõen az év többi részében még mindig sokan visszatérnek a hagyományos könyvhöz.

Vámosi Gergõ

Megjelent: origo.hu, 2011. 05. 20., 10:44
(
http://www.origo.hu/techbazis/hightech/20110520-megeloztek-az-ekonyvek-a-nyomtatott-konyveket-az-amazonnal.html)

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 240 vendég és 14 tag böngészi