A verseny célja a kortárs magyar kultúra és a DIA (Digitális Irodalmi Akadémia) népszerűsítése a 14-17 éves korosztály körében, a megújuló pedagógiai módszerek alkalmazásával.

A verseny két kategóriában zajlik.

    1. A szakiskolai tanulók körében az általános műveltséget megszilárdító feladatokkal a szakképzés előkészítéséhez szükséges kompetenciák fejlesztése a cél.

    2. A szakközépiskolásoknál a fejlesztési feladatok az érettségi követelményekkel vannak összhangban.

A sajátos nevelési igényű tanulók részére segítő megkülönböztetést nyújtunk.

Mindkét kategóriában célunk kulcskompetenciák fejlesztésével a gondolkodás, a megismerési képességek fejlesztése, továbbá a kulturális és személyes értékek tudatosítása, a tanulást segítő érzelmi és motivációs tényezők megerősítése.

A verseny választott ismeretanyaga (irodalmi szövege) reálisan alkalmazkodik a szakképző iskolákban tanulók képességeihez és életkori sajátosságaihoz, személyes problémáihoz.
A verseny programjának bemutatása a szakmatanulás elkezdéséhez szükséges kompetenciák fejlesztésére vonatkozóan
 
 
A verseny három fordulójában két könyv 3-3 fejezetét dolgozzuk fel. A feladatok megoldása során a tanulók irányított tevékenységük révén komplex módon, sokoldalúan fejlődnek az anyanyelvi kommunikáció, az informatika, az állampolgári kompetencia, a vállalkozói képességek, a kulturális tudatosság, az önálló tanulás területein.

A program során olyan komplex projektek valósulnak meg, amelyek szórakoztató és izgalmas tevékenységek keretében segítik olyan emberi értékeknek - a későbbi munkahelyzetekben hasznos tulajdonságoknak, képességeknek a fejlődését -, mint problémamegoldás, teljesítménymotiváció, előzetes ismeretek alkalmazása, együttműködés, csapatmunka, önállóság, önbemutatás.
Tervezett módszerek felsorolása
A háromfordulós verseny első két fordulója interneten zajlik, digitális formában. A harmadik a Veress Ferenc Szakképző Iskolában, Hajdúböszörményben lebonyolított szóbeli és írásbeli feladatmegoldás lesz. A célok megvalósításához sok módszert használunk fel. Ezek rendszerezett bemutatása a következő:
Tárgyi-cselekvéses módszerek
rajzolás, PPT-bemutató, egyéb szemléltetés
 
 
Munkaformák

kiscsoportos, tanulói tevékenykedtetés, kutatómunka, digitális eszközök használata
Egyes fordulók lebonyolítása

   1. forduló: 2009. jan. 9.; a megoldás határideje:  2009. jan. 23.
      (Szabó Magda: Mondják meg Zsófikának /  a kijelölt 1 fejezet / interneten 2 feladat
      Krasznahorkai László: Sátántangó /  a kijelölt 1 fejezet / interneten 2 feladat)
      A továbbjutó 15-15 csapat listájának kihirdetése: febr. 13.
   2. forduló 2009. febr. 20.; a megoldás határideje: 2009. márc. 14.  
      (Szabó Magda: Mondják meg Zsófikának /   a kijelölt 1 fejezet / interneten 2 feladat
      Krasznahorkai László: Sátántangó /  a kijelölt 1 fejezet / interneten 2 feladat)
      A továbbjutó 10-10 csapat listájának kihirdetése: febr. 13.
   3. forduló: 2009. ápr. 18. 10-14 óra
      (Szabó Magda: Mondják meg Zsófikának /  a kijelölt 1 fejezet / 2 feladat
      Krasznahorkai László: Sátántangó /  a kijelölt 1 fejezet / 2 feladat
      mindkét műből írásbeli és szóbeli feladatokat oldanak meg a versenyzők
      Eredményhirdetés

         Író-olvasó találkozó

az egyes fordulók feladattípusai

   1. forduló fókusza: a gazdag tanulási környezetbe ágyazott képességfejlesztés elektronikus kommunikáció, információ keresése, önálló szövegértés és –feldolgozás, teszt, tárgyi cselekvéses feladat, általánosítás
   2. forduló fókusza: a cselekvésközpontú tanulás
      internetes kutatás, PPT, komplex projekt elkészítése, elküldése, rajzolás, szövegalkotás, nyelvi érzékenység bemutatása
   3. forduló fókusza: az interaktív tevékenységforma
      problémamegoldás, csoportos kommunikációs és helyzetgyakorlatok, kooperatív cselekvések, analóghelyzetek felismerése, vita, megbeszélés, prezentáció

értékelési eljárások
A két kategóriában külön-külön értékeljük a csapatokat.

Az egyes fordulókban elérhető pontszám 100 pont.

A második fordulóba 15-15 csapat juthat tovább. A harmadik fordulót 10-10 csapat részvételével szervezzük. Minden csapat kap emléklapot, illetve a döntőben oklevelet.  

A versenymunkák értékelését a szervező iskola pedagógusai végzik. Az eredményeket az iskola honlapján közzéteszik. A továbbjutó csapatokat e-mailben értesítik.
A verseny leírása
DIA-MOND

Kompetenciára épülő értékközvetítő műveltségi  csapatverseny

Mottó: A szakképző iskolában tanulók felemelése a kultúra által

      A hajdúböszörményi Veress Ferenc Szakképző Iskola humán és reál munkaközössége a 2008/2009-es tanévben először hirdeti meg DIA-MOND (gyémánt) elnevezésű, kompetenciára épülő értékközvetítő csapatversenyét.

      A versenyszervezők célkitűzése: a tehetséggondozás területén a szakképző iskolákban tanulók hátrányainak leküzdése, az egyenlő esélyekhez való hozzájutás biztosítása.

      A háromfordulós verseny végcélja az eredményes képességfejlesztés, amelyhez tanulásszervezési eljárásként a korszerű kommunikációs és információs eszközöket is felhasználjuk. Újító jelleggel a tehetséggondozó pedagógusok szemléletváltására is számítunk. A tanulói aktivitásra épülő versenyfordulók során a pozitív megerősítő, az irányító, együttműködő tanárszerep gyakorlására kérjük.

      A tradícionális tantárgyszerkezet fellazításával több műveltségterületére vonatkozó ismeretanyaggal több kompetenciaterület komplex fejlesztését kívánjuk megvalósítani. Tehát a hangsúly a tanulók képességének, tehetségének kibontakoztatására helyeződik.

      A versenyt akkor tekintjük sikeresnek, ha a szakiskolai képzésben lévőknek is megadja a felemelkedés lehetőségét.

      Az oktatás és a kultúra nem szétválasztható. A magyar kortárs kultúra tudatos, irányított népszerűsítése a közoktatásnak is feladata. Ezért választottuk tehetséggondozó programunk ismeretanyagának az OKM és a Petőfi Irodalmi Múzeum közös gondozásában levő Digitális Irodalmi Akadémiát (DIA-t). A tudatformáló, aktuális üzenetű művészi termékeket kapcsoljuk össze a NAT műveltségterületeivel, illetve fejlesztjük hatékonyan a szakmatanulás elkezdéséhez szükséges kompetenciákat.

      A közelmúlt és a jelen értékeinek felfedeztetésével és feldolgoztatásával igazi gyémántokat nyújtunk át a felhívásunkhoz csatlakozóknak.

       
      A verseny három fordulója (interneten, majd írásban, illetve szóbeli formában) a Szabó Magda: Mondják meg Zsófikának, és Krasznahorkai László: Sátántangó című regények 1-1 újabb fejezetére épül.

      A feladatok megoldása során a résztvevő felhasználójává válik a DIA honlapjának, produktív tevékenységet végez. Fejlődik a problémamegoldó képessége, kreativitása. A létrehozott projekttermékek: szöveg, kép, PPT-prezentáció, továbbá több műfajú szóbeli kommunikáció.
       

      A zsűri tervezett tagjai:

            Krasznahorkai László Kossuth-díjas író

            A HBM-i Pedagógiai Intézet munkatársai (versenyszervező; megyei középiskolai szaktanácsadó)

            iskolánk vezetői

            A Veress Ferenc Kulturális Alapítvány elnöke

      A verseny azért szerveződik, hogy a kultúrához való hozzájutás közös tevékenység legyen és valódi esélyt jelentsen az oktatásban és a tehetséggondozásban.

You have no rights to post comments

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 123 vendég és 12 tag böngészi