Hunra Head 2015Magyar Olvasástársaság - Hunra
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Rólunk
    • Bemutatkozás
    • Alapszabály
    • Tisztségviselők
    • Galéria
    • Közhasznúsági jelentés
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
      • 2008
      • 2010
      • 2011
      • 2012
      • 2013
      • 2015
        • Eredménykimutatás
        • Mérleg
        • Közhasznúsági melléklet
      • 2016
        • Eredménykimutatás
        • Mérleg
        • Közhasznúsági melléklet
      • 2017
    • Közgyűlés és évforduló
    • Adatkezelési nyilatkozat
    • Sajtómegjelenések
      • KKK
      • Vegyes
    • Hunra logo letöltése
      • Színes logo (pdf)
      • Színes logo (jpg)
      • Színes logo (png)
      • Fekete-fehér logo (pdf)
      • Fekete-fehér logo (jpg)
      • Fekete-fehér logo (png)
  • TAGFELVÉTEL
  • Olvasóvá nevelés
    • Szösz család (Szentendre)
    • Olvass nekem! (Pécs)
    • Az Év Gyerekkönyvei
      • Aranyvackor díjazottak
      • Fitz József könyv-díj
      • Az Év Gyermekkönyve-díj
    • 10 év legjobb 50 magyar gyerekkönyve 2000-2010
    • Gyermekirodalmi adatbázis
    • Szülőknek
      • Szülők kérdezik...
      • Lapajánló
      • Könyvtárosok ajánlják
        • 2009 október
        • 2010 szeptember
        • 2010 augusztus
        • 2010 július
        • 2010 május
        • 2010 április
        • 2010 március
        • 2010 február
        • 2010 január
        • 2009 december
        • 2009 november
        • 2010 október
    • Olvasó-társ
  • Szakmai anyagok
    • Szakértői adatbázis
    • Kiadványaink
    • Előadásaink
    • Szakirodalom
      • Hivatkozások
  • Konferenciák
    • Veszprém (2019)
    • Kaposvár (2017)
    • Debrecen (2015)
    • Nyíregyháza (2014)
    • Kaposvár (2012)
    • Eger (2011)
    • Szombathely (2011)
    • Százhalombatta (2010)

Könyvforgatók

Bevezető
• Szabó Magda • Mészáros Eszter
• Kiss Veronika • Csikós Tibor • Totth Benedek
• Eckhardt Gábor • Százi-Bagi Zora Luca
• Nyulász Péter • Gáspár Ferenc • Csík János
• Kovács katáng Ferenc • Várszegi Asztrik • Vig Balázs
• Bosnyák Viktória • Szabó T. Anna • Lackfi János

Legfrissebb hírek

  • ORSZÁGOS BIBLIOTERÁPIÁS KONFERENCIA, KAPOSVÁR
  • 20. Népmese-konferencia Debrecenben
  • Olvasásra nevelés és pedagógusképzés
Hunra 1szazalek 2024
  • Ön itt van:  
  • Honlap
2012 25 jún

2012. 06. 25.




VIII. Országos népmese-konferencia

Részletek
Kategória: Kaposvár 2012. 09.
2012-06-25 17:22:22 Megjelent: 2012. június 25. hétfő, 19:22
Írta: Hunra_Admin
Találatok: 19194
PlakátSzórólap első oldalaSzórólap második oldala

  
       „Jöttek királyok, hercegek, grófok, válogatott cigánylegények”alt
– a népmese közösségformáló ereje –


VIII. Országos népmese-konferencia

A népmese napja – Kaposvár – 2012. szept. 28–29.
 
A népmese napja hivatalos honlapja:
www.nepmesenap.hu
Népmeséinket szeptember végén, Benedek Elek születése napján ünnepeljük. Egyre több mesehallgató tapasztalja, hogy a meséknek kortól függetlenül helye van az életünkben. Aki elfelejtette, hogy felnőttként is szüksége van a mesékre, a gyerekekért újra előveszi, megéli a varázslatot, talán vissza is talál hozzá.
A mesemondó és hallgatósága között szoros, alkotó kapcsolat teremtődik, ebben éled újjá a mesebeszéd. Napjainkban újra vannak közösségek, amelyek a hagyományt életben tartva –vagy épp új hagyományt teremtve – mindennapjaik részének tekintik a meséket. Tanuljunk tőlük, hogy meséink ne maradjanak a tarisznyánkban, vegyük elő őket, tápláljuk velük közös életünket!
Csont vagy hús?
„Rendszerint Mátyás szórakoztatta a többi katonatársát. Időnként abbahagyta a mesélést, kevés csend után azt mondta: »Csont!« Aki még ébren volt, az ráfelelt: »Hús!« Ha jött válasz, tovább ment a mese, ha már senki nem felelt, abbahagyta a mesemondást.”
Eperjessy Ernő: Balogh Mátyás, a mesemondó
A mesemondó Benedek Elek életművének része volt a népmesék ápolása mellett közösségek alkotása és felvirágoztatása is. A népmeséket a mindenkori közösségek válogatták és hagyományozták tovább, mesei tudást adva át a következő generációnak. A szöveghagyományban a legkülönfélébb mesei történetek és változatok maradtak ránk, hogy minden élethelyzetünkre választ adjanak és tápláljanak – csodával, hittel vagy épp humorral. A cigány közösségek sok esetben a mai napig mesei hagyománnyal élők, ezért a VIII. népmese-konferencián a cigány népmeséké lesz a főszerep.
Idei témánk a közösségi mesemondás és a mese kultúraközvetítő ereje. Ennek kapcsán 2012-ben, szeptember 27–29-én, a Kaposváron tartandó országos konferenciánk előadásait mesés gyerek- és családi programok kísérik.

CSATLAKOZÁS

Kiemelten fontosnak tarjuk hogy idén is minél többen jelezzék csatlakozási szándékukat a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címen. Levelükben kérjük, írják le röviden a tervezett rendezvényt, programot. Az országos népmeseprogramokról honlapunkról így bárki könnyen tájékozódhat, ihletődhet.
Kérjük az intézmények, nagy- és kisközösségek vezetőit, családok tagjait, olvassanak, hallgassanak, mondjanak népmeséket, hogy ki-ki tanulhasson belőle, és aki nem hiszi, utánajárhasson!

Válaszoljunk hát együtt Mátyásnak: „Hús”!

2012 21 jún

2012. 06. 21.




Olvasmányok nyárra

Részletek
Kategória: Agora
2012-06-21 13:00:14 Megjelent: 2012. június 21. csütörtök, 15:00
Írta: Gombos Péter
Találatok: 4929
Érdekes könyvajánlót tett közzé a Marmalade.hu. A választott regények között van egészen új és igazi klasszikus is, s rövid tartalomleírással igyekeznek meggyőzni a potenciális olvasót, hogy számára ez a könyv lesz a jó választás strandra, utazáshoz – vagy épp a négy fal közt.
A lista, az ajánlók itt olvashatók:
http://www.marmalade.hu/dzsem/oldal-1/cikk/mit-olvassunk-a-nyaron-

2012 20 jún

2012. 06. 20.




Szakemberek a mesé(lés)ről

Részletek
Kategória: Népmese Hírek
2012-06-20 11:57:32 Megjelent: 2012. június 20. szerda, 13:57
Írta: Gombos Péter
Találatok: 4633

A Kossuth Rádió Napközben című műsorának vendége volt június 18-án Stiblár Erika, a HUNRA Tanácsának tagja. Vele, valamint Kádár Annamáriával, Csábi Orsolyával és Kerekes Valériával a mesékről, a mesemondásról, a mesepszichológiáról és A népmese napjáról is beszélgetett Banner Géza. Az adás meghallgatható itt :
http://hangtar.radio.hu/kossuth#!#2012-06-18
(A beszélgetés 10 óra után kezdődött.)


2012 08 jún

2012. 06. 08.




Olvasós villámcsődület Kaposváron

Részletek
Kategória: Hírek
2012-06-08 17:43:52 Megjelent: 2012. június 08. péntek, 19:43
Írta: Gombos Péter
Találatok: 3340
Alighanem először fordult elő a somogyi megyeszékhelyen, hogy a Kossuth téren közel 500 gyerek egy meseregény miatt gyűlt össze.

Az idei könyvhét nyitónapján megtörtént ez is. A lelkes diákok a Magyar Olvasástársaság, a Csiky Gergely Színház és a Megyei és Városi Könyvtár hívására jöttek el, hogy Aranypofácska történetét megosszák egymással. A mesélést a könyv szerzője, Fésűs Éva kezdte el, őt Rátóti Zoltán, a színház igazgatója követte, aztán nagyjából 60 gyerek osztotta fel a fejezeteket egymás között. Közben a többiek sem unatkoztak, mire társaik befejezték az Aranypofácska felolvasását, elkészült nagyjából 20 rajz is a történethez. 
Itt persze nem értek véget a programok, a hivatalos megnyitó után önkéntesek hoztak létre olvasó-pontokat a város különböző részein (még helyijáratokon is!), és a 100 éve született Örkény István egyperceseivel szórakoztatták az arra járókat, utazókat.

   
   

Részletes beszámolók, videók is megtekinthetők az alábbi linkeken:
http://www.kaposvarmost.hu/videok/kaposvar-nettv/2012/06/07/villamcsodulet-fesus-eva-nenivel_2039.html
http://kaposvarhirado.hu/szines/mesevel-indult-a-konyv-unnepe-kaposvaron
http://www.sonline.hu/somogy/kultura/formabontas-a-foteren-es-egy-megallo-orkennyel-a-8-ason-446256
Hozzászólás

2012 25 máj

2012. 05. 25.




Az Olvasás sokfélesége - Sajtóanyag

Részletek
Kategória: Budapest 2012. 06.
2012-05-25 19:46:06 Megjelent: 2012. május 25. péntek, 21:46
Írta: Hunra_Admin
Találatok: 3846
A Magyar Olvasástársaság – HUNRA – több mint két évtizede képviseli az olvasás sokféleségének eszményét, azt az alapelvet, amely szerint az „olvasás mindenkié”, a társadalom valamennyi tagjáé, gyerekeké, felnőtteké, iskolán kívülieké, olvasási nehézségekkel küszködőké, magyar és nem magyar anyanyelvűeké, szegényeké és jómódúaké egyaránt.
Ennek szellemében rendezzük meg 2012. június 1-jén a budapesti Szent István Gimnáziumban az Olvasó-társ programunk önkéntesképzését, június 2-án az Országos Széchényi Könyvtárban pedig szokásos, éves szakmai konferenciánkat „Az olvasás sokfélesége: Konferencia az olvasás népszerűsítéséért” címmel. A konferencián az olvasás szociológiai, pszichológiai, nyelvészeti, pedagógiai és gyógypedagógiai aspektusait kívánjuk megvilágítani. Meghívott előadóink Balázs Géza, Kamarás István, Z. Karvalics László, Bartos Éva, Fenyő D. György, Orbán Gyöngyi és még több más közismert hazai és határon túli szakember. Beszélnek az olvasás tanításának, fejlesztésének, terjesztésének kérdéseiről, közvetlenül vagy áttételesen arra is keresve a választ, miként lehetne a magyar népesség olvasási készségét, s ennek segítségével társadalmi működé-sének színvonalát, valamint gazdasági teljesítményét javítani, emelni.
A Szent István Gimnáziumban megrendezendő Olvasó-társ képzés során szerzett igazolvánnyal önkénteseink kórházakban, könyvtárakban szervezhetnek felolvasást. A középiskolákban kötelezően teljesítendő 50 órás önkéntes munka vállalására mutatunk be mintaprogramot. Várjuk a pedagógus kollégák, egyetemisták, középiskolások jelentkezését, akik szeretnék megismerni az önkéntes felolvasás metodikáját.
Megtudhatják a program során: Gombos Pétertől: Kik és hol olvastak fel eddig? Kovács Marianntól: Hogyan és mit meséljünk gyerekeknek? Imre Angélától: Hogyan olvassunk fel kórházakban vagy idősebbeknek? Bemutatkozik továbbá a Betűfaló programunk is, amelyet kisiskolások számára a Meseutcával közösen fejlesztettünk ki. Főként alsós 1- 4. osztályos diákokat tanító kollégákat és leendő tanítókat várunk ide.
A http://www.meseutca.hu oldalon tájékozódhatnak a MASZRE által támo-gatott Betűfaló programunkról.
Részletes program a konferenciáról a Magyar Olvasástársaság honlapján olvasható: http://www.hunra.hu/. Olvasásnépszerűsítő programunkat az NKA támogatja!
Belépőjegyek árak: diákoknak 500 Ft  l  HUNRA-tagoknak 1000 Ft  l  nem tagoknak 1500 Ft.




>> A teljes sajtóanyag letöltése Pdf formátumban <<

 

2012 25 máj

2012. 05. 25.




„Az Olvasás sokfélesége” – Konferencia az olvasás népszerűsítéséért – 2012. június 1–2.

Részletek
Kategória: Budapest 2012. 06.
2012-05-25 15:02:00 Megjelent: 2012. május 25. péntek, 17:02
Írta: Hunra_Admin
Találatok: 7182
2012. június 1. péntekalt
Szent István Gimnázium Díszterem
Olvasó-társ – az olvasás népszerűsítéséért

• Képzés középiskolások és felsőoktatási hallgatók számára
10.00 – 11.00 Olvasó-társak képzése (előadó: Gombos Péter)
11.30 – 12.00 Olvasás a kórházakban (előadó: Imre Angéla)
12.00 –13.00 Hogyan és mit meséljünk? (előadó: Kovács Marianna)
Szünet - büfé

• A Magyar Olvasástársaság programjai az olvasás fejlesztéséért
Betűfaló program 

13.30 – 14.30 A program bemutatása Meseutca – HUNRA közös akciója
Kortárs irodalmat népszerűsítő program kisiskolások számára
Olvasó-társ program
14.30 –15.00 A program bemutatása
Olvasás – felolvasás – együttolvasás – Gombos Péter
Olvasásnépszerűsítő program önkéntes Olvasó-társaknak

2012. június 2. szombatalt
Országos Széchényi Könyvtár Budavári Palota F. ép.

10.00 – 10:15 Mindig más, mert mindig ugyanaz – Győri János köszöntője

I. 10.15 - 12.00
Olvasás és sokféleség
Moderátor: Győri János
20 perces előadások; előadásonként 10 perc hozzászólás, vita

10.15 – 10.45  Balázs Géza: Nyelvi sokszínűség
10.45 – 11.15  Kamarás István: Vallásos és világi olvasók és az irodalmi művek befogadása
11.15 – 11.45  Fenyő D. György: Az örökzöld kötelező olvasmány
11.45 – 12.15  Z. Karvalics László: A közös tartalomról
12.15 – 12.40  Szünet – büfé
     
II. 12.40 - 15.10    
Olvasáspedagógia és gyógyító olvasás
Moderátor: Nagy Attila
20 perces előadások; előadásonként 10 perc hozzászólás, vita   

12.40 – 13.10  Győri Miklós: Az olvasás kérdése az Asperger-szindrómás személyek esetében
13.10 – 13.40  Fűzfa Balázs: „Élni annyit tesz, mint olvasni”
13.40 – 14.10  Molnár G. Tamás: Mit jelent megérteni egy szöveget?
14.10 – 14.40  Orbán Gyöngyi: Híd és korlát   
14.40 – 15.10  Bartos Éva: Helyet kérünk a biblioterápiának!
15.10 – 15.20  Nagy Attila: Zárszó

<< PLAKÁT LETÖLTÉSE PDF FORMÁTUMBAN >>

Belépőjegyek árak: diákoknak 500 Ft  l  HUNRA-tagoknak 1000 Ft  l  nem tagoknak 1500 Ft

<< ON-LINE REGISZTRÁCIÓ A KONFERENCIÁRA  >>
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

ABSZTRAKTOK

>> Prof. Dr. Balázs Géza: Nyelvi sokszínűség
Az előadás a nyelvek elterjedéséről, sokaságáról, életéről; egy nyelv lehetőségeiről; a magyar nyelv rétegződéséről és árnyalatairól szól. Különös tekintettel a magyar nyelv antropológiájára (kulturális hagyomány, szövegtípusok, szokások, frazeológia).

>> Fűzfa Balázs: "ÉLNI ANNYIT TESZ, MINT OLVASNI" (Paul de Man)
A közeljövőben várható az irodalomtanítás átalakulása Magyarországon. Az iskolai magyarórákon is -- az elmúlt másfél évszázad irodalomtörténet-tanításának legjobb hagyományait megőrizve -- a szövegértés, és ezáltal a világértés fejlesztése kerül nemsokára majd előtérbe. Olvasási szokásaink és eszközeink már átalakultak az utóbbi évtizedben a digitalizáció révén, most rajtunk a sor, hogy a múlt értékeiből minél többet mentsünk át másként a jövőbe -- S tegyük ezt az irodalom segítségével akkor is, ha tudván tudjuk, hogy "a könyv egyre kevesebb embernek a jelentés kikötője" (Ivan illich).

>> Gombos Péter: "Hogy lehet nyertes az olvasás, az irodalom"
Milyen a középiskolásaink irodalomhoz, olvasáshoz való viszonya? Fontos számukra az olvasás? Vannak divatos szerzők, műfajok? Mennyire gyorsan változnak ezek? Hogy lehet(ne) ezeket a tapasztalatokat az oktatásban hasznosítani?

>> Győri Miklós (ELTE BGGYK Gyógypedagógiai Pszichológiai Intézet): Atipikus agy, atipikus elme, atipikus olvasás: megjegyzések az emberi sokféleségről az autizmus kapcsán
Az előadás központi motívuma az emberi sokféleség és összetettség. A modern, természettudományos irányultságú lélektan felől közelítve szeretném illusztrálni, hogy az olvasás önmagában is sokarcú jelensége kapcsán mennyire összetett kérdések merülnek fel akkor, ha az atipikus emberi fejlődés kontextusában vizsgáljuk. Az „autizmus spektrum” fogalmára építve könnyen demonstrálható, egyszerre milyen mélyen biológiai s egyben kulturális jelenség az olvasás, s az is, mennyire sajátosak lehetnek az olvasás jelenségei akkor, ha atipikus maga az olvasó. Nincs azonban éles határ tipikus és atipikus között, s az olvasás sokrétűsége és sokfélesége elkerülhetetlenül következik biológiai és kulturális sokrétűségünkből és sokféleségünkből.

>> Kamarás István: Vallásos és világi olvasók és az irodalmi művek befogadása
Saját empirikus kutatatásaim mutatnám be a különféleképpen nem vallásos, a különféleképpen vallásos, és a különböző vallású befogadói viselkedést költemények (József Attila, Nagy László, Pilinszky), novellák (Örkény, Kosztolányi, Sánta) és regények (Ottlik, Bulgakov, Kertész Imre) valamint egy evangéliumi szöveg értékelése, hatása és értelmezése alapján. Kimutatnám, hogy milyen szerepe van a világnézetnek, a különböző típusú vallásosságnak és a különféle vallásokhoz tartozásának az olvasói ízlés alakításában és a befogadás befolyásolásában, valamint azt is mennyiben akadálya, mennyiben segítője a befogadásnak a vallásosság.

>> Molnár Gábor: „Mit jelent megérteni egy szöveget? Garaczi László: Tranzit Mundi"
Az előadásban az értő olvasás kérdését igyekszem újragondolni egy kortárs szerző, Garaczi László rövidprózai művének bemutatásán keresztül. A Tranzit Mundi című szöveg – az ún. „szövegirodalom” többször elemzett mintapéldánya – látványosan mutatja be az irodalmi szövegre adható olvasói válasz és a mérhető szövegértés különbségét. A feltűnően humoros és túlstilizált szövegre adott reakció többnyire a zavart nevetgélés (esetenként kitörő kacaj), miközben az olvasók többsége képtelen válaszolni olyan egyszerű kérdésekre, mint hogy „miről szól” az elbeszélés. Az előadásban ezért annak mérlegelésére vállalkozom, hogy mit is jelent a szó tulajdonképpeni értelmében vett irodalmi szövegeket megérteni. Az irodalmi szövegnek (Gadamer fogalmával „eminens szövegnek”) ugyanis alapvető vonása, hogy nem oldódik fel a megértendőben. A konferencia jellegéhez igazodva mindenekelőtt ennek a kérdésnek a pedagógiai vetületét igyekszem kidomborítani olyan fogalmak segítségével, mint az olvasóvá nevelés, megértésre való készség, valamint a nyitottság mint hermeneutikai célképzet.

>> Z. Karvalics László: A közös tartalomról
2011. október 8-án a világ különböző pontjain több százezer gyereknek ugyanazt a könyvet olvasták fel, az akció célja az előző évi rekord megdöntése, közvetve pedig természetesen az olvasás szeretetére való élményszerű nevelés volt. Tegyük félre azt a kérdést, hogy két héttel az akció után miért tájékoztat még mindig jövő időben a szervezők oldala (http://www.fastrackids.hu/olvassarekordert.php), miért nem tudjuk meg, melyik könyvet választották, s hogy végül hány gyereknek is olvastak, sikerült-e megdönteni a rekordot. Figyeljünk fel sokkal inkább arra, hogy milyen izgalmas üzenete van annak, hogy a közös élményt eddig főleg televíziós tartalmakkal (elég Lady Diana temetésének, a mindenkori Super Bowl-döntőknek vagy az ikertornyok lerombolásáról szóló híradásoknak a milliárdos nézettségére utalni) vagy filmekkel produkáló tartalomipar a könyvek révén is tud közös jelentéseket és megközelítően azonos élményeket nyújtani. Ennek már csak azért is nagy jelentősége van, mert a választás szabadsága és a növekvő kínálat miatt lépésről lépésre eróziónak indult az olvasmányélmények egykorvolt kényszerközössége. A kötelező olvasmányok és a generációs könyv-idolok ugyan beleszorították az egymást követő korosztályokat ugyanazon művek olvasásába, de mégis megteremtettek egyfajta közös nyelvet (akár generációk közöttit is), a történetek, az asszociációk, a kultúra elem-kínálatának közössége révén. Avval, ahogyan a könyvfogyasztás univerzuma hirtelen kitágult, és sokkal több tételt, sokkal több egyedi könyvet olvasunk (fajlagosan, az adott könyvekre vonatkoztatva egyre kevesebben), az együttes tartalomfogyasztás formagazdagsága, sokszínűsége, átmérője nagyságrendekkel nőtt meg. Az azonos tartalmakat fogyasztók azonban kisebb közösségekre tagolódtak, és annál kisebb halmazokra zsugorodnak, minél több közösen olvasott könyvvel igyekszünk jellemezni őket. Ebben a helyzetben a nagyméretű közösségeket összekapcsoló közös olvasmányélmények úgy viselkednek, mint a „hub” a hálózati architektúrában az egyszerű linkhez képest, vagy mint a „gyenge kötések” a társadalmi csoportok között, akik egy vagy több zárt közösség között személyükben teremtik meg a kapcsolatokat és az áramlásokat. A Harry Potter-féle sikerkönyveknek vagy a sztárszerzőknek (pl. a Coelho-jelenségnek) ez adja meg az ismeretelméleti izgalmát. Magam minden év elején meg szoktam kérdezni a diákjaimat, hogy ki mit olvas, milyen filmeket néz, és érdekes látni, hogy negyven-ötven fős csoportokban a legolvasottabb és legismertebb szerzőket is csak négyen-öten olvassák és ismerik, és alig van olyan film, amelyet a többség látott volna. De nagyon sok ilyen négyes-ötös csoport nagyon nagy számú szerzőt „birtokol”,  és sokfajta filmet néz, s mindennek feltehetően nagy jelentősége van az oktató munkában is, amikor közös nyelvet, közös metaforákat, közös hivatkozási alapokat, analógiákat keresünk, amelyeket mindenki ért, amelyekkel előbbre lehet lökni az érdeklődést vagy a megértést egy-egy kis lépéssel. Azt, hogy ettől a felismeréstől hogyan lehet továbblépni, valójában nem tudom. Feltehetően remek kérdések feltételével vagy termékenynek igérkező új generációs, összehasonlító olvasás-szociológiai vizsgálódások kezdeményezésével. Érdeklődéssel várom, hogyan billenthető-fejleszthető tovább ez a diskurzus.

>> Bartos Éva: Helyet kérünk a biblioterápiának!
A fejlesztő-megelőző biblioterápia egyre inkább helyet kell, kapjon az iskolai olvasás- és irodalomtanítás folyamatában. A széles körben terjedő  módszert sokféleképpen meghatározhatjuk: nevezhetjük támogatott műbefogadásnak, az irodalom révén történő segítségnyújtásnak, olvasás általi gyógyításnak, gyógyulásnak. A lényege az, hogy a biblioterápia alkalmazása során az irodalomról másképpen gondolkodhatunk: közösen, szabadon és önfeledten, élményszerűen és kreatívan. Megtehetjük, hiszen az oktatást kiegészítő szabadidős tevékenységről van szó, mely sokoldalúan és termékenyen visszahathat a "bontakozó gyermeki" és ifjúi lélekre.

>> Fenyő D. György: Az örökzöld kötelező olvasmány
A kötelező olvasmányok problémája az irodalomtanítás talán egyetlen kérdése, amely nemcsak a szakmát, de a nagyközönséget is megmozgatja. Mi áll ennek hátterében? Mit fejeznek ki a kötelező listák? Van-e az iskolai irodalomtanítás kötelező-központúságának létjogosultsága, és vannak-e alternatívái? Mennyiben a könyvválasztás, mennyiben a feldolgozás módja határozza meg a tanítást? Ideológiai, oktatáspolitikai, szaktudományos vagy pedagógiai kérdés-e a kötelező olvasmányok kiválasztása? Kötelező vagy ajánlott? Hol dől el a kötelezők listája: az alaptantervben, a kerettantervekben, a helyi tantervben, a tankönyvben, az osztályteremben? - Ezeket a kérdéseket teszi föl az előadás, és ezek egy részére kíván válaszolni.
 
>> Orbán Gyöngyi: Híd és korlát
Hans-Georg Gadamer és Jacques Derrida, a 20. század e két nagy filozófusa között – akik többek közt éppen az olvasás tapasztalatának példáin vetettek fel olyan mindannyiunkat érintő, égető kérdéseket, mint amilyen az emberek közti megértés és félreértés megoldhatatlannak tűnő problémája, egyáltalán a szót értés „lehetetlen lehetősége” – állítólag sohasem jött létre párbeszéd. Egy szemtanú, Richard J. Bernstein tanulmánya szerint még azon az 1982 áprilisában tartott párizsi konferencián sem, ahol a két filozófus személyesen is találkozott egymással. Előadásomban a Bernstein-tanulmányban (az említett hiány pótlásaként) felvázolt „képzeletbeli beszélgetéshez” fűznék széljegyzeteket, és – természetesen Gadamer és Derrida idézett szavainak és szövegeinek újraolvasásával – azt a sejtésemet próbálom igazolni, miszerint a két fél között mégiscsak létrejött egy máig tanulságos beszélgetés – csak másképp…

2012 23 máj

2012. 05. 23.




Miért fontos a mese?

Részletek
Kategória: Agora
2012-05-23 06:51:39 Megjelent: 2012. május 23. szerda, 08:51
Írta: Gombos Péter
Találatok: 4936
Szülők számára lehet igazán tanulságos, érdekes a cikk, mely a mesélésről, a meséről szól a Richpoi oldalán.
„A mesékkel való találkozás nem lehet elég korai. Már a pár hónapos csecsemő is szívesen nézegeti az apró mesekönyvek képeit. A rendszeres esti meseolvasás pedig igazi élmény a kicsinek.”
A teljes szöveg elolvasható itt:
http://richpoi.com/cikkek/eletmod/a-mese-mint-oromforras.html

2012 16 máj

2012. 05. 16.




Az e-könyvekről – több oldalról

Részletek
Kategória: Agora
2012-05-16 09:37:16 Megjelent: 2012. május 16. szerda, 11:37
Írta: Gombos Péter
Találatok: 3995
Népszerű a téma, ám konkrét hazai adatok, felmérések hiányában nehéz beszélni, írni az e-könyvek hazai népszerűségéről (népszerűtlenségéről?), jelenlétéről. Kerekes Pál az IT Business oldalán röviden, de több oldalról is vizsgálva a kérdést írt a témában.
A teljes cikk itt olvasható:
http://www.itbusiness.hu/Fooldal/publicisztika/Kerekespal/e-book_panorama.html


2012 09 máj

2012. 05. 09.




Hunra Hírlevél - 2012. április

Részletek
Kategória: Hírlevél
2012-05-09 07:21:49 Megjelent: 2012. május 09. szerda, 09:21
Írta: Hunra_Admin
Találatok: 11762



HUNRA HÍRLEVÉL 2012. március
Magyar Olvasástársaság – HUNRA
1827 Budapest, OSZK, Budavári Palota, F épület
www.hunra.hu


 

Örömmel köszöntjük társaságunk tagjait 2012. első hírlevelében.


A hírlevél tartalma:    
 

• VII. Országos népmese-konferencia Eger 2011. szeptember 23–24.

• 20 éves a Magyar Olvasástársaság

• Olvasó-társak felkészítése

• A szombathelyi konferencia kiadvány megjelenése

• A népmesemondás esélyei napjainkban 2011. december 10. konferencia beszámoló

• Kóka Rozália mesemondó estje, 2012. február 28.

• 2012-es konferenciák és pályázatok

Bővebben: Hunra Hírlevél - 2012. április

2012 30 ápr

2012. 04. 30.




Konferencia – Kortárs Gyermekirodalom és médiumai – 2012. 05. 11.

Részletek
Kategória: Hírek
2012-04-30 17:06:04 Megjelent: 2012. április 30. hétfő, 19:06
Írta: Hunra_Admin
Találatok: 2882
>>  A konferencia végleges programjának letöltése  <<
Hozzászólás

2012 19 ápr

2012. 04. 19.




Új könyv az olvasásfejlesztésről a Magyar Elektronikus Könyvtárban

Részletek
Kategória: Hírek
2012-04-19 19:08:53 Megjelent: 2012. április 19. csütörtök, 21:08
Írta: Gombos Péter
Találatok: 2767
A 2011-es év egyik legfontosabb eseménye volt számunkra szombathelyi konferenciánk, melyet az „Az olvasás össztantárgyi feladat” címmel hirdettünk meg. A nagy érdeklődéssel kísért eseményről szép kiállítású tanulmánykötet is megjelent, amely most már a MEK-en is olvasható:
http://mek.oszk.hu/10600/10605/
Reméljük, a könyvtáros- vagy épp pedagógusképzésben résztvevők éppúgy haszonnal olvassák majd, mint a gyakorló tanítók, tanárok – vagy épp a laikusok.
Hozzászólás

2012 11 ápr

2012. 04. 11.




Versünnep az egész országban

Részletek
Kategória: Hírek
2012-04-11 06:43:41 Megjelent: 2012. április 11. szerda, 08:43
Írta: Gombos Péter
Találatok: 2582
Nemcsak József Attila születésnapjára emlékezünk ma. Ahogy 1964 óta minden évben, idén is április 11-én ünnepeljük a költészet napját. Hogy hol milyen programokat szerveztek ennek kapcsán, arról itt olvashatnak bővebben:
http://7ora7.hu/hirek/a-vers-unnepe-orszagszerte  
Hozzászólás

2012 10 ápr

2012. 04. 10.




E-könyvekkel az irodalomért?

Részletek
Kategória: Olvasás és irodalom
2012-04-10 16:15:31 Megjelent: 2012. április 10. kedd, 18:15
Írta: Gombos Péter
Találatok: 4434
Hogy az elektronikus forrásokat (internet, e-könyvek) kedvelők körében népszerű tevékenység az olvasás (az irodalom olvasása is), korábban is tudtuk már. A legújabb amerikai kutatások szerint mindez mérhető is: míg a kizárólag nyomtatott művek iránt érdeklődő személyek átlagosan évente 15 alkotást lapoznak végig, addig az e-kötetek vásárlói átlagosan 24-et.  
Bővebben a felmérésről itt olvashatnak:
http://www.sg.hu/cikkek/88831/az_e_konyvek_nepszerubbe_teszik_az_olvasast

2012 09 ápr

2012. 04. 09.




XIX. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Részletek
Kategória: Agora
2012-04-09 07:12:49 Megjelent: 2012. április 09. hétfő, 09:12
Írta: Hunra_Admin
Találatok: 4963
XIX. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál
2012. április 19-22.
Millenáris


>>  PROGRAMOK  <<
>>  KÖNYVTÁROS KLUB  <<
>>  DEDIKÁLÁSOK  <<

>>  MÓRA KIADÓ PROGRAMJAI  <<
Bővebben: XIX. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

2012 09 ápr

2012. 04. 09.




Holnemvolt Fesztivál

Részletek
Kategória: Agora
2012-04-09 07:07:33 Megjelent: 2012. április 09. hétfő, 09:07
Írta: Hunra_Admin
Találatok: 4686
Az utóbbi évtizedben a világ számos országában éledt újjá a mesemondás műfaja. Magyarországon a mozgalom még gyerekcipőben jár, a külföldi mesemondókkal való találkozás új történetekkel ajándékozza majd meg a hazai közönséget. A célunk, hogy a Holnemvolt Fesztivállal hagyományt, önálló legendát teremtsünk, és elérjük, hogy Magyarország is felkerülhessen a nemzetközi mesemondás színes, és rohamosan bővülő palettájára.

A Holnemvolt Fesztiválra a storytelling műfaj világhírű képviselői hozzák el ősi és modern történeteiket, már a második alkalommal, 2012. április 14-15. között, ahova minden 14 éven felüli mesekedvelőt örömmel várunk!

A hivatalos honlap mellett érdemes felkeresned a blogunkat, ahol beleshetsz a "kulisszák mögé", a tumblr-es mikroblogunkat, a YouTube-os csatornánkat, és természetesen a Facebook-os oldalunkat, ahol egy folyamatosan növekvő közösségnek lehetsz a tagja!

HOLNEMVOLT 2. Nemzetközi Mesemondó Fesztivál - 2012. április 14-15.
1117 Budapest, Magyar Tudósok körútja 3.

Megjelent: http://www.holnemvoltfesztival.com/

2012 09 ápr

2012. 04. 09.




Holnemvolt Fesztivál – A Tarkabarka Hölgy

Részletek
Kategória: Agora
2012-04-09 06:35:19 Megjelent: 2012. április 09. hétfő, 08:35
Írta: Hunra_Admin
Találatok: 4202

Sárkánylovas

A Holnemvolt Fesztivál hivatalos blogja

Fellépők 2012 - Kovács Marianna

A Tarkabarka Hölgy

"Kétkultúrájú, kétnyelvű, magyar-horvát származású ember vagyok. Kisebbségi voltom számomra annyit jelent: két kultúrát kell szolgálnom, és kétszer annyit kell tennem, hogy önmagammal elégedett legyek."

"Több évtizede gyermekkönyvtárosként dolgozom a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban. 2005-ben innen indult a Népmese Napjának ünneplése, amely országosan ünneppé vált. 2009 óta dolgozom a Magyar Olvasástársaság Tanácsában, legfőbb feladatom az Országos népmese-konferenciák szervezése. A mesemondás taníthatóságával foglalkozom, kutatom és mesélem a magyar és horvát népmeséket, mindkét nyelven.

Vallom, hogy a hagyományok, népi kultúra ismerete elengedhetetlen minden ember számára. Így a gyerekek egyik legfontosabb szellemi tápláléka a népmese.  A népmese akkor élvezhető igazán, ha hagyományos módon tárjuk a gyerekek elé. Ehhez ismernünk kell a mesemondás szabályait és a mesei nyelvezetet.  Ahhoz, hogy gyermekeink „értő fülekkel” hallgassák és élvezzék a népmesét, először nekünk kell elfogadni e műfaj máig élő jellegzetességeit."

Bővebben: Holnemvolt Fesztivál – A Tarkabarka Hölgy

További cikkeink...

  1. Meseszárnyon – II. Holnemvolt Fesztivál
  2. Az év gyerekkönyvei
  3. Mi is az a KönyvFilm?
  4. A nem fikciós irodalom jobban tanít olvasni

33. oldal / 50

  • 28
  • ...
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • ...
  • 36
  • 37
HUNRA BANNER kicsi
Kapcsolat / Elérhetőségek

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

youtube

Videók az olvasásról

Bejelentkezés
  • Fiók létrehozása
  • Elfelejtette felhasználónevét?
  • Elfelejtette jelszavát?

›› Együttműködési megállapodás ‹‹
›› Borítókép nagyítása ‹‹
›› Az én könyvtáram című pályázati program munkatársai ‹‹

Mesefa

László Bandy az „Égig érő mesefa” alkotója, nemrég ünnepelte 70. születésnapját.
>>  Ez alkalomból beszélgetett vele lánya, László Anikó, a Százhalombattai Hírtükör munkatársa.  <<

A NÉPMESE NAPJA
Nepmese 2010 2 kicsi
• Képgaléria
• Visszatekintő:
A népmese napja 2005-2010

A népmese napja 2011 – csatlakozók
• A népmese napja 2012 -
Felhívás


Nepmese 2010 2 kicsi
Könyvtárosok ajánlják
>>> A R C H Í V U M
  • 2010 október – Megyei és Városi Könyvtár (Kaposvár)
  • 2010 szeptember – Kisfaludy Károly Megyei Könyvtár (Győr)
  • 2010 augusztus – Katona József Könyvtár (Kecskemét)
  • 2010 július – József Attila Megyei Könyvtár (Tatabánya)
Bemutatkozik a Magyar Olvasástársaság
Hunra Bemutatkozas kicsi

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 179 vendég és 0 tag böngészi

feed-image RSS híreink

tartalom advert2

Magyar Olvasástársaság (HUNRA)
© 2015 HunRA - Magyar olvasástársaság
Weboldalkészítés és webtárhely: Somogy Design Kft. S.O.S. Tárhely

Nepmese 2017 ful

Palyazatok ful

Partnereink ful