2018. 01. 18.
Történetek, melyek gyermekkorunkat idézik
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2018-01-18 17:57:43 Megjelent: 2018. január 18. csütörtök, 18:57
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 3400
Időnként eszünkbe jutnak sok éves emlékeink gondtalan gyermekkorunkról. Illatok, helyek, személyek vagy akár történetek is felidézhetnek bennünk nosztalgikus emlékeket. Oscar Wilde gyűjteménye rég elfeledett képeket eleveníthet fel bennünk azokból az időkből, amikor a meséket szüleink olvasták esténként. A Boldog herceg című kötet mélyebb utazásra hív bennünket, mintsem azt elsőre gondolnánk. Élményanalízisünk.
http://mindset.co.hu/pszichologus-szemmel-tortenetekrol-melyek-gyermekkorunkat-idezik/
2018. 01. 18.
Mi a baj az irodalomoktatással, és hogyan lehet megszerettetni a gyerekekkel a kötelezőket?
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2018-01-18 17:52:56 Megjelent: 2018. január 18. csütörtök, 18:52
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 1636
Jókai Mórban és A kőszívű ember fiaiban nemcsak az a jó, hogy roppant egyszerű karakterei és kalandos történetei vannak, amelyek minden gyerek számára mérhetetlenül izgalmasak, hanem az is, hogy nyelvezete miatt igazán könnyedén olvasható, így egy csapásra meggyőz bárkit arról, hogy olvasni jó. Legalábbis így tartották bő száz évvel ezelőtt. És ha csak a kötelező olvasmányokat és a nemzeti alaptantervet nézzük, akkor úgy tűnik, hivatalosan még mindig így tartják. Hiába gondolnak erről egészen mást gyerekek és szülők tízezrei.
2018. 01. 11.
Kortárs olvasnivalót az iskolai könyvtárakba! - pályázat
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2018-01-11 17:13:04 Megjelent: 2018. január 11. csütörtök, 18:13
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 3682
A Pongrác Kiadó által felkínált könyvek (http://www.hunra.hu/hirek/1523-a-pongrac-kiado-konyvadomanya) kb. egy ötödét az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OPKM) kapta meg azzal a céllal, hogy az iskolai könyvtárak munkáját jutalmazza, támogassa vele.
Célok
A kötetek egy részét külön válogattuk jutalmazási célokra. A nagyobb részére pedig olyan pályázatot írtunk ki, melynek sokrétű céljai vannak. Pl.:
- Felhívni a figyelmet arra, hogy az iskolai könyvtárakból nagyon hiányoznak a kortárs művek. Ha lennének, akkor az irodalomtanításban és a gyerekek, fiatalok szórakoztató olvasmányai között is nagyobb eséllyel jelennének meg ezek a művek. Az olvasás és az iskolai könyvtárak és a könyvtárak is általában népszerűbbek lehetnének.
- Támogatni a tenni akaró könyvtárostanárokat az olvasás- és a könyvtárnépszerűsítő munkájukban. Ehhez aktuális, népszerű, kortárs művek is kellenek.
- Megerősíteni azokat az iskolákat, akik tartanak fenn könyvtárat, mert hisznek abban, hogy a könyvtártól és könyvtárostanárának munkájától hatékonyabb és élhetőbb lesz iskolájuk.
- Kortárs gyermek- és ifjúsági irodalmat olvastatni a könyvtárostanárokkal és más pedagógusokkal.
- Serkenteni a kollégák között a tudásmegosztást az olvasmányok népszerűsítésének módszereiben. A pályázatnak feltétele, hogy a könyvekkel kapcsolatos munkát be kell mutatni.
Kiknek?
Az OPKM nem szeretne különbséget tenni a már eddig is jelentős könyvtárpedagógiai munkát mutató és az ezen a területen eddig még nem kiemelkedő iskolai könyvtárak között. Minőségi és kortárs irodalom olvasására minden iskola diákjának szüksége van. Így esélyt biztosít minden olyan iskolának, mely könyvtárat működtet, könyvtárost alkalmaz. Így a kiválasztást sorsolással fogja eldönteni.
30 iskolai könyvtár nyerhet a sorsoláson.
A hátrányos helyzetű tanulókat nagyobb számban nevelő iskolák, kollégiumok ... két sorsoláson is részt vesznek, így nagyobb eséllyel indulnak.
A pályázáshoz alapvetően csak egy szándéknyilatkozat szükséges. A szakmai munka utána kezdődik. Ebben pedig támogatást nyújtunk azzal, hogy a beérkezett beszámolókat, ötleteket, foglalkozásterveket folyamatosan fogjuk publikálni az OPKM Olvasás portálján (http://olvasas.opkm.hu/).
Csatlakozási lehetőség
Bármely kiadó vagy más adományozó csatlakozhat akár ehhez a pályázathoz, akár egy később kiírandóhoz.
Olyan könyveket várunk, amelyek iskolai könyvtárak gyűjteményébe illenek tartalmukban és minőségükben is. Akár művenként 30 példányt, hogy a már meglévő dobozokat kiegészítsük, akár önálló könyvcsomagokat, melyek nagyobb mennyiségű különböző művet tartalmaznak.
Bővebben:
A kiírt pályázat címe: Kortárs olvasnivalót az iskolai könyvtárakba! Állománygyarapítási és olvasásfejlesztési pályázat iskolai könyvtáraknak
Jelentkezési határidő: 2018. január 30.
A pályázati felhívás és a jelentkezési felület innen érhető el: http://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=398
Nagyon köszönjük az adományozónak és a közbenjáró KAMIKÁNAK és HUNRA-nak is a lehetőséget, hogy 30 könyvtárat ekkora értékű könyvajándékkal segíthetünk! Sajnálatos módon ma a 100 könyv egy iskolai könyvtárban jelentős mértékű állománygyarapításnak számít.
Dömsödy Andrea, iskolai könyvtári referens, OPKM
2018. 01. 11.
Pedagogikum és szépirodalom: A fekete pedagógia jelenségvilága Tóth Krisztina egyik tárcanovellájában
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2018-01-11 17:08:22 Megjelent: 2018. január 11. csütörtök, 18:08
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 3421
A szépirodalom és a neveléstudomány kapcsolatának többféle megközelítésmódja lehetséges, az egyik ezek közül a kiemelkedő írók, költők pedagógiai vélekedésének, nevelési elveinek megismerése. A másik, szerzőhöz kötött kapcsolódási pont a két terület között a tanárként is dolgozó írók életrajzának tanulmányozása, annak megfigyelése, hogy a foglalkozásukból adódó lehetőségeik, korlátaik miként mutatnak összefüggést az alkotói életművekkel. Igazán termékeny forrás a neveléstudomány számára a szépirodalmi közlésfolyamat három tényezőjéből azonban maga a mű. Remek lehetőség rejlik a szépirodalmi alkotásokban a pedagógiai vizsgálatok szempontjából.
2018. 01. 10.
Mesepszichológia a gyakorlatban
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2018-01-10 16:03:56 Megjelent: 2018. január 10. szerda, 17:03
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 3929
Jól tudjuk, hogy a mesékben a főhős nehéz próbatételen keresztül jut el a végső céljáig. Gyermekünknek szintén számos nehézséggel kell megküzdenie fejlődése során. Szülőként és pedagógusként az a feladatunk, hogy a negatív érzelmek megértése és megélése által segítsünk neki ebben. De hogyan is támogathatjuk a csöppségeket a gyakorlatban? Miként hatnak történeteink gyermekeinkre? És mit tehetünk pedagógusként? Kádár Annamária és Kerekes Valéria ezekre a kérdésekre keresi a választ Mesepszichológia a gyakorlatban című könyvében.
2017. 12. 23.
Karácsony 2017
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2017-12-23 18:47:22 Megjelent: 2017. december 23. szombat, 19:47
- Írta: Super User
- Találatok: 1720
2017. 12. 22.
Mesék a téli szünetre
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2017-12-22 15:58:33 Megjelent: 2017. december 22. péntek, 16:58
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 1681
Nincs is jobb annál, mint a téli szünetben esténként felolvasni gyermekünknek, és beszélgetni az ünnepekről, a csodáról. Cikkünkben olyan könyveket ajánlunk, melyek a karácsonyhoz kapcsolódnak. Tarts velünk Holle anyó birodalmába, a kuflik üregébe, Kipp-kopp fájára, a kis vakond erdejébe! Nyolc mesekönyvet választottunk számotokra.
2017. 12. 22.
Karácsonyi könyvajánló gyerekeknek és kamaszoknak
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2017-12-22 15:55:15 Megjelent: 2017. december 22. péntek, 16:55
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 1688
Karácsonyi könyvajándékötletek a kisebbeknek és a kamaszoknak, ehhez mutatunk néhány tippet Könyvesblokkunkban. Vannak köztük zseblámpás, újragondolt és kütyüs mesék, mókusológiai fejtegetések, nyomozós és dinoszauruszos kalandok, ahogy a bizalomról és a szeretet sokféleségéről szóló ifjúsági regények is.
http://konyves.blog.hu/2017/12/18/karacsonyi_konyvcunami_kamaszoknak_es_gyerekeknek
2017. 12. 15.
A Magyar Olvasástársaság javaslatai a Nemzeti alaptanterv új koncepciójához
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2017-12-15 14:54:20 Megjelent: 2017. december 15. péntek, 15:54
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 1883
A Magyar Olvasástársaság küldetése a magyar nyelvű írásbeliség és olvasáskultúra szintjének emelése. Küldetésünkkel összhangban tenni kívánunk azért, hogy a magyar köznevelési rendszer minél hatékonyabban fejlessze a magyar diákok olvasási és szövegértési képességét, motivációját. Ezen okból kötelességünknek éreztük, hogy megfogalmazzuk javaslatainkat a készülő Nemzeti alaptanterv koncepciójának és tartalmának megfogalmazói, valamint a szélesebb szakmai és társadalmi nyilvánosság számára. Javaslataink nem kizárólag a készülő új Nemzeti alaptantervet érintik, mivel meggyőződésünk szerint a köznevelési rendszert, és általában az iskola világát érdemben csak rendszerszemléletben fogant, komplex beavatkozásokkal lehet megváltoztatni.
A javaslatcsomagot a Társaság Tanácsa december 13-án továbbította Dr. Csépe Valéria professzor asszony részére, aki az alaptantervi koncepció megalkotásáért felelős munkacsoportot vezeti. Kísérő levelünkben kifejeztük azt a szándékunkat, hogy részt kívánunk venni egy közös szakmai munkában. Jeleztük azt is, hogy a 22 pontozott bekezdésbe sűrített mondanivalónk mögött egy elmélyültebb gondolatmenet áll, és szándékunkban áll ezt részletesebben is kifejteni, illetve konkrét beavatkozásokra váltható formában is megfogalmazni.
Honlapunkon és FB-oldalunkon való közzétételünkkel egyszersmind felhívást teszünk a Társaság minden tagja és bármely más idelátogató számára, hogy szóljon hozzá az egyes pontokhoz, gazdagítsa a javaslatokat saját véleménye, ötletei, érvei segítségével. Ehhez az oldal alján látható link segítségével kínálunk lehetőséget.
A Magyar Olvasástársaság javaslatai a Nemzeti alaptanterv új koncepciójához
2017. 12. 15.
Mit keres az okostelefon és a Minecraft a magyar népmesékben?
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2017-12-15 14:52:56 Megjelent: 2017. december 15. péntek, 15:52
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 2722
Milyen lenne, ha a népmesék hősei útra kelnének, és hirtelen a jelenben találnák magukat? Mi lenne, ha a mesék szereplőinek nem varázsholmik, hanem elektronikus kütyük könnyítenék meg az életét? Mi lenne, ha a jól ismert figurák – mesebeli komfortzónájukból kiragadva – teljesen új szerepkörben mutatkoznának meg? Az év vége egyik legizgalmasabb gyerekkönyve lett a Világvége alsó című antológia, amelyben kortárs írók gondolták és írták újra a magyar népmeséket. Náluk a királylányok beköltöznek a Minecraft-világába vagy épp jó barátságot kötnek a sárkánnyal, a hősök diákjeggyel utaznak el a világvégére, a farkas feketemosogatónak áll egy éttermi konyhán, Mátyás király pedig a maga keresetlenségével lenyúlja egy medve bundáját. A mesék keletkezéséről és unorthodox mesehősökről beszélgettünk Kertész Edinával, a Világvége alsó szerkesztőjével és egyben szerzőjével.
http://konyves.blog.hu/2017/12/13/mit_keres_az_okostelefon_es_a_minecraft_a_magyar_nepmesekben
2017. 12. 12.
Miért jó, ha hangosan olvasunk?
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2017-12-12 19:05:50 Megjelent: 2017. december 12. kedd, 20:05
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 3940
A legtöbben felhagynak a hangos olvasással, amint képesek kiejteni a betűknek megfelelő hangokat, pedig később sem ártana visszatérni a kisiskoláskori módszerhez. A hangos olvasás ugyanis erősíti az emlékezést – derült ki a kanadai Waterlooi Egyetem pszichológia tanszékén elvégzett kutatásból.
2017. 12. 07.
„Te aranyok Aranya” – Szavalóverseny az Arany János emlékévben a Nemzeti Könyvtárban
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2017-12-07 12:35:57 Megjelent: 2017. december 07. csütörtök, 13:35
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 5938
Az Arany János születésének 200. évfordulója alkalmából meghirdetett emlékév eseménysorozatának egyik rendezvénye zajlott 2017. nov. 25-én az Országos Széchényi Könyvtár 2 dísztermében párhuzamosan. A Kárpát - medencei magyarság körében meghirdetett, 3 fordulós (iskolai, területi, országos), 2 korcsoportos (10-14, 15-18) verseny záró aktusára megközelítően 50 versmondásra kész diák érkezett szülői és/vagy tanári kísérettel. Köszönhetően az OSZK elkötelezett főigazgatójának Dr. Tüske Lászlónak, valamint kiváló munkatársainak, mások mellet főként Sudár Annamáriának és Mann Jolánnak. Az említett, nagyszerű kollégák meghívása nyomán társrendezőként a Magyartanárok Egyesülete és a Magyar Olvasástársaság ugyancsak részese lehetett az ünnepi alkalomnak s ebből következően a döntő, 10-14 éveseket meghallgató zsűrijében szervezetünket képviselhettem. Hatalmas élmény volt a nap egésze, hallani, látni a többek között Beregszászról, Ceglédről, Cigándról, Göntérházáról, Mórahalomról, Nagyszalontáról, Nyúlról, Piliscsabáról, Polgárról, Sajóhidvégről, Sopronból, Soltvadkertről, Vácról (a nagyobb városokat szándékosan kihagytam a felsorolásból), érkező gyerekeket, fiatalokat a Budavári Palotában Mátyás király egykori könyvtára helyének közvetlen közelében fogadni, nagy figyelemmel meghallgatni.
2017. 12. 06.
Bibliofil kiáltvány
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2017-12-06 19:49:56 Megjelent: 2017. december 06. szerda, 20:49
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 1917
Civilizációnk eszményi platonizmusát jó ideje a materializmus apparátusai fojtogatják: írás helyett kép, lap helyett képernyő, összefüggések helyett információtörmelék, olvasás helyett infotainment. A könyvek azonban bosszút állnak azokon, akik nem olvassák őket.
2017. 12. 06.
Jó hír: javult a magyar gyerekek szövegértése
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2017-12-06 18:19:47 Megjelent: 2017. december 06. szerda, 19:19
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 1554
A kedden megjelent nemzetközi PIRLS-mérés szerint a magyar diákok a nemzetközi átlag fölötti teljesítményt nyújtottak az olvasás-szövegértésben, sőt jobban szerepeltek, mint korábban. De akkor nem igazak a PISA-eredmények? Vagy ha igen, miért lesz katasztrofális a 15 évesek olvasása?
A Heti Világgazdaság cikke a felmérés eredményéről:
http://hvg.hu/elet/20171205_Felsiker_negyedikben_meg_nincs_katasztrofa_a_magyar_gyerekek_olvasasaval
A Magyar Nemzet írása is olvasható a témában:
https://mno.hu/belfold/jo-hir-javult-a-magyar-gyerekek-szovegertese-2431829
2017. 12. 06.
Betűtípusok diszlexiásoknak
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2017-12-06 18:08:39 Megjelent: 2017. december 06. szerda, 19:08
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 1730
A Nemzetközi Diszlexia Szövetség szerint az USA-ban a gyermekek 5-6%-a kap fejlesztést olvasási nehézségeinek leküzdésére, de becsléseik szerint 15-20%-ra tehető azok száma, akinek bármilyen írott szöveg feldolgozási nehézsége akad. Jelenlegi tudásunk szerint a diszlexia örökletes, inkább az agyműködéshez, mintsem struktúrájához kapcsolódik, így feltételezhetjük, hogy ezek a számok nem csak az Egyesült Államokra vonatkoznak, hanem a helyzet globálisan is hasonló.
2017. 11. 27.
A reformáció öröksége - A HUNRA és az OPKM továbbképzése 2017. december 4-én
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2017-11-27 23:07:40 Megjelent: 2017. november 28. kedd, 00:07
- Írta: Super User
- Találatok: 1554