2018. 07. 02.

Digitális szövegfeldolgozás

kotelezo olvasmanyok okostelefononA digitális világban való érvényesülés alapvető feltétele a digitális szövegértés, ezért iskolai környezetben is nagyobb hangsúlyt kell fektetni a fejlesztésére. A digitális szövegértés fejlesztése, a „hagyományos” szövegértéséhez hasonlóan, olyan tantárgyakon átívelő cél- és feladatrendszer, amely hozzájárul a diákok digitális állampolgárrá válásához. A tanulmány a szövegfeldolgozás három szintjét különbözteti meg – a gondolkodási műveletek, az olvasási stratégiák és az alkalmazott navigációs lépések alapján –, és ezekhez a szintekhez alapvető, komplex és szakmai szövegfeldolgozási gyakorlatokat kapcsol. A tanulmány olyan alapvető, tantárgyfüggetlen digitális szövegolvasási gyakorlatokat közöl, amelyek a tanóra több didaktikai szakaszába is beépíthetők, és lehetővé teszik a különböző tanulási stílusú diákok fejlesztését. A szövegértési gyakorlatok többsége az internetes keresők találati listájának a kritikus feldolgozására, az olvasási ösvényen való közlekedés sokféleségének a tudatosítására és a web 2.0 alkalmazások tanulási célú használatára épül.

http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=733


2018. 07. 02.

Kiskamaszok olvasási attitűdjének nemek közötti különbségei: a szülői olvasói magatartás mint lehetséges magyarázó tényező

kötelező olvasmányA tanulmány a kiskamaszok olvasási attitűdjének nemek közti különbségeire irányuló kutatás eredményeit mutatja be, és azt vizsgálja, hogy a szülői olvasási magatartás lehet-e a jelenség magyarázó tényezője. Az alkalmazott elméleti megközelítés az attitűd tri-komponensű modelljein alapul, az empirikus adatfelvétel az olvasási preferenciákra, szokásokra, attitűdökre irányul. A mérésben 1601 fős tanulói minta jelenik meg, kiegészítve a szülői válaszokkal, részben adaptált, részben saját fejlesztésű kérdőívekkel. Az elemzés módszere a varianciaanalízis (ANOVA), ahol független változónak tekinthetők az olvasás tárgyiasult dimenziói, tárgya, célja és gyakorisága. Az előzetes feltételezést alátámasztó eredmény az, hogy a lányok olvasási attitűdje általában kedvezőbb, és ezt jobban befolyásolja a szülők olvasási magatartása. A fiúk esetében a szülői olvasói magatartás hatása gyengébb, viszont az apa által közvetített minta meghatározóbb. Mindezek mellett a tanulmány további lehetőségeket vet fel a kutatás folytatására.

http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=731


2018. 06. 25.

Ezeket nem tudja letenni a gyerek!

gyerekek könyvtárbanMilyen könyvet adjunk gyermekünk kezébe, ha szeretnénk, hogy lelkes olvasóvá váljon? Ha a kötelező olvasmányokat kedvetlenül emeli fel? Cikkünkben olyan regényeket ajánlunk, amelyek elérik, hogy a számítógép, a telefon, a tévé helyett az írott szöveget válasszák a fiatalok! Ebben az írásban a 10-14 éves korosztály talál magának kedvére való könyvet. Kattints a listáért!

http://www.kultura.hu/ezeket-nem-tudja-letenni


2018. 05. 28.

The Week of Reading to Kids within the project Visegrad Reads to Kids

Our aim is to raise awareness about the importance of reading aloud amongst all four Visegrad countries. We want to promote reading aloud through campaigns amongst parents and stakeholders (schools, libraries, family centres, etc.). In the framework of the project, we will organise and promote The Week of Reading to Kids within the project Visegrad Reads to Kids which will be focused on children and children’s literature.

The ceremonial Inauguration will be held in Prague on the 28th of May. The Week of Reading to Kids within the project Visegrad Reads to Kids will take place in the first week of June 2018.


2018. 05. 21.

Tanácsülés (2018. 05. 19.) Budapest, OPKM

TANÁCSÜLÉS

2018. 05. 19. 10.00

Bp. OPKM  – II. em. Tanácsterem (Budapest, Könyves Kálmán körút 40.,)

PROGRAMTERVEZET

1)    2018. 02.17-i tanácsülés óta történtek

A)    Pályázatok
B)    Pénzügyi beszámoló
C)    Szervezeti élet (tagság, befizetések)
D)    Együttműködési megállapodások
E)    Honlap
F)    PISA-kötet
G)    Könyvforgatók
H)    Nemzetközi kapcsolatok
I)    Ajándékkönyvek
J)    V4-es kampány szervezése
K)    Olvasótábor szervezése
L)    Könyvforgatók
M)    POK-os előadások
N)    Olvass többet! és a Tüdérolvasók vetélkedő döntője
O)    Olvass többet c. vetélkedő folyományai (továbbképzés, konferencia)
P)    United Way Magyarország
Q)    Székhely

2)    Feladatok

a)    Tagság
b)    Alapszabály
c)    PR – tevékenységünk
d)    Sajtómegjelenés - Honlap
e)    Publikációk – Honlap
f)    Védőnői szolgálat
g)    Személyügyek (választások előkészítése)
h)    Pályázatok
i)    Olvasó/olvasást támogató intézmény pályázat
j)    Együttműködési megállapodások
k)    Honlap-fejlesztés (kétnyelvű)
l)    Elismerés (kidolgozása)
m)    Közhasznúság kérelmezése
n)    Kiadványozás  - Konferenciatervek
o)    Olvasótáborok (Aranyossziget, Túristvándi, Erzsébet táborok)
p)    Hírlevél
q)    Programok

3)    KIEMELT FELADAT – Népmese-konferencia

4)    Egyebek


2018. 04. 24.

Játék a múzeumban

Beszámoló az Olvass többet! határtalanul-magyarul nemzetközi irodalmi vetélkedő szóbeli fordulójáról

2018. április 13-án az Olvass többet! vetélkedő szóbeli fordulóján vettünk részt a debreceni Déri Múzeum dísztermében, ahol csak győztesek voltak jelen, hiszen sok jó olvasmánnyal gazdagodtunk.

Nyolc csapat mérte össze tudását a Debreceni Ady Endre Gimnázium tanárai – Kluka Hajnalka, Kónya István, Peternainé Juhász Zsuzsa - által szervezett olvasást népszerűsítő versenyben. A hajdúszoboszlói Hőgyes Endre Gimnázium, a Szolnoki SZSZC Vásárhelyi Pál Közgazdasági, Egészségügyi és Idegenforgalmi Két Tanítási Nyelvű Szakképző Iskolája és a BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakgimnáziumának közös csapata, valamint hat debreceni csapat, a debreceni Tóth Árpád Gimnázium, a DSZC Péchy Mihály Építőipari Szakgimnáziuma és a Debreceni Ady Endre Gimnázium csapatai nagyszerű teljesítményt nyújtottak ezen a szép, napos délutánon.

A verseny Molnár Ferenc Játék a kastélyban című színdarabján illetve Teremtéstörténeteken alapult, melyek az idei Olvass többet! vetélkedő ajánlott olvasmányai voltak. Molnár Ferenc Játék a kastélyban című darabja sokaknak örök kedvence marad.

A verseny moderátora Kónya István tanár úr volt. Az első feladat egy úgynevezett beugró feladat volt, melyben a bemutatkozáson kívül a leginkább tetsző művet is ajánlani kellett, maximum 3 percben. Itt sokan latba vetették színészi képességeiket és Molnár Ferenc-i humorukat is. A második feladatban villámkérdésekre kellett válaszolni. A harmadik – negyedik feladat a Teremtéstörténetekhez kapcsolódott, idézeteket kellett felismerni, kódot kellett fejteni.


2018. 04. 24.

Tündérolvasók a könyvtárban

Tündérolvasók elnevezésű szövegértő versenyünket 2017 októberében hetedik alkalommal hirdettük meg, immár országos szinten, az általános iskolák felső tagozatos tanulói, illetve más iskolatípus ennek megfelelő korosztálya számára. Ettől az évtől a Magyar Olvasástársaság (Hunra) fővédnöksége alatt indítottuk versenyünket, mely két levelezős és egy szóbeli fordulóból állt.

(A fotón: Kertész Erzsi dedikál)

1. forduló 2017. november 20 - 2018. január 12.

Olvasmány: Kertész Erzsi Pathera 1. A hógömb fogságában
Fodor Veronika Legendák a Pannónia gőzhajó fedélzetéről

2. forduló 2018. január 15 - 2018. március 09. (postára adási határidő!)

Olvasmány: Kertész Erzsi Pathera 2. A küldetés
Louis Sachar Bradley, az osztály réme
Szóbeli döntő: 2018. március 23. Íróvendég: Kertész Erzsi


2018. 02. 17.

A Magyar Széppróza Napja

jokai mor

2018-tól kezdődően Jókai Mór születésnapján emlékezünk meg a magyar prózáról. Az irodalomkedvelő norvégiai magyaroknak készülő beszámolóm megírásához Szentmártoni Jánost, a Magyar Írószövetség elnökét kérdeztem az előkészületekről.

”Novemberi indítványunkat az Emberi Erőforrások Minisztériuma, élén Balog Zoltán miniszter úrral, támogatásra méltónak találta, és megbízta szövetségünket, hogy szervezze meg és koordinálja végig a rendezvénysorozatot az egész Kárpát-medencében. Köszönet a bizalomért és a támogatásért!

Egy hónap állt a rendelkezésünkre ahhoz, hogy – a sajtóban zajló viták kereszttüzében – mozgósítsuk a kortárs magyar irodalom szereplőit, kialakítsuk a Magyar Széppróza Napja arculatát, elindítsuk a központi honlapját és facebook-oldalát, elkészíttessük a reklámfilmjét stb.

 Az ügy mellé elsőként állt oda a Magyar Művészeti Akadémia, amely támogatja is a rendezvénysorozatot, és az Informatikai és Könyvtári Szövetség, amely a megyei könyvtárakat állította csatarendbe. De köszönet illeti a többi szakmai partnerünket is, valamint a közmédiát, amely az esemény népszerűsítésében vállalt fontos szerepet.”

ünnepi gála magyar széppróza napjaA közelmúltban tartott sajtótájékoztatón Mezey Katalin, a Magyar Művészeti Akadémia irodalmi tagozatának vezetője elmondta, hogy ”A Magyar Széppróza Napját, irodalmunknak ezt az új ünnepét első alkalommal 2018. február 18-án rendezzük meg hagyományteremtő szándékkal. Ez a választás egyrészt tisztelgés a magyar széppróza felülmúlhatatlan, nagy alkotója előtt, aki mint ’48-as márciusi ifjú, történelmi személyiségnek is kiemelkedő volt.” Szentmártoni János a továbbiakban azt fejtegette a sajtóbemutatón megjelenteknek, hogy ”Jókai Mór rendkívül jó választás, mert írói életműve a mai napig a magyar irodalom egyik legnagyobb teljesítménye, amely komolyan hozzájárul történelmi önismeretünkhöz és identitásunk megőrzéséhez. Emellett Jókai Mór volt az első, modern értelemben vett hivatásos prózaírónk, aki írói és szerkesztői munkásságából élt, közéleti szerepeit is íróként viselte. A maga korában műveit számos nyelvre lefordították, és világszerte elismeréssel fogadták, nagyra értékelték.”

 Az idei események február 12-én kezdődtek országszerte. A nyitórendezvényre – egy irodalmi est keretében – a pesti Magyar Napló Könyvesboltban került sor. Ezt rengeteg színes esemény követi egészen február végéig. 61 intézmény (határon inneni és túli írószervezet, kulturális egyesület, könyvtár, önkormányzat stb.) csatlakozott és szervez programokat, összesen több mint 120 rendezvényt – beszélgetésektől kezdve rendhagyó irodalomórákon át felolvasásokig – egy híján 80 településen, 150 kortárs prózaíró és irodalomtörténész főszereplésével.Részletes tájékoztatás az alábbi helyen olvasható: http://www.magyarszepprozanapja.hu/programok.html

Zárásként pedig ide illenek a XVIII. századi ír gondolkodó, író Edmund Burke szavai: «…a kultúra és a társadalom nem a történetesen éppen itt és most élő emberek kényelmére vannak, hanem a halottak, az élők és a majdan megszületendők között alkotnak mély szövetséget»

Oslo, 2018 febr. 18.

Kovács katáng Ferenc


2018. 02. 14.

Fenyő D. György: A kerettanterv anyagának kétharmada elhagyható

olvasoversenyAz Eduline-nak adott interjút Fenyő D. György, a Magyartanárok Egyesületének alelnöke, amelyben az iskolarendszer szelektivitásáról, a szemléletváltás szükségességéről és az elhagyható tananyagról is beszélt. 

Többek között megemlítette, milyen kihívásokkal néz szembe az a szakgimnáziumi tanár, akinek a fél osztálya funkcionális analfabétaként érkezik az általános iskolából. Miért nem ördögtől való dolog, ha a szakgimnazisták az Antigoné helyett vámpírregényeket vagy fantasyt olvasnak? És miért nem szeretik már a diákok a Bánk bánt és Az ember tragédiáját?

http://konyves.blog.hu/2018/02/14/fenyo_d_a_kerettanterv_anyaganak_ketharmada_elhagyhato


2018. 02. 15.

A Magyar Olvasástársaság 2018. 02. 17. tanácsülésének programtervezete

tudás

Tanácsülés

2018. 02. 17. 10.00

Bp. OSZK – V. em. Tanácsterem

 

1.     A 2017. 11. 11-i tanácsülés óta történt

a)  Szervezeti élet

b)  Pályázatok

c)  Tagság

d)  Együttműködési megállapodások
             Püspökladány – Tündérkönyvtár
             Debrecen – Ady Endre Gimnázium
             Csernáton - Haszmann Pál Közművelődési Egyesület           

e)  Honlap
     Rólunk_Bemutatkozás – megfogalmazás

f)   PISA_NAT-javaslatok

g)  OPKM – Kortárs olvasnivalót az iskolai könyvtárakba! – pályázat

h)  Könyvforgatók – projekt értékelése

i)   „Az én könyvtáram” – HUNRA-delegáltak munkájáról

j)    Nemzetközi kapcsolatok
      FELA/IDEC;  Report – 2018
      Stiftung Lesen alapítvány – tagság kezdeményezése

k)   HUBBY-konferencia 

l)    Kiadványozási tevékenységünk

m)  Ajándékkönyvek  (ELTE, Pongrác Kiadó)

n)   HUNRA-pólók


2.    Feladatok – 2018

a)  Szervezeti élet
     - Alapszabály
     - Tanácsülések időpontjai (Terv: 05. 19., 08. 25., 12. 01./08. ez utóbbi egyben közgyűlés is – Program: Andi?)
     - PR – tevékenységünk
     - Sajtómegjelenés – Honlap
     - Publikációk – Honlap
     - Személyügyek (választások előkészítése)
     - Honlapfejlesztés (kétnyelvű)
     - Közhasznúság kérelmezése –
     - Olvasó/olvasást támogató intézmény pályázat
     - Védőnői szolgálat - kapcsolatfelvétel

b)  Pályázatok

c)  Együttműködési megállapodások

d)  Elismerés (kidolgozása, kitűző továbbgondolása, vagy a korábbi visszahozatala)

e)  Kiadványozási tevékenység

f)   Konferenciatervek (Pályázatokkal összefüggésben)

g)  Olvasótáborok (Aranyossziget, Erzsébet táborok)

h)  Bookr kids 

i)   Ami mellett nem mehetünk el szó nélkül
     • Gyermekkönyvek Nemzetközi  Napja – Ötletek szükségesek
     • Könyv Napja és a Szerzői Jogok napja - Ötletek szükségesek
     • Olvasás Napja - Ötletek szükségesek - Ötletek szükségesek

j)    Amit érdemes lenne aktualizálni
     • Könyvbatyu (Pongrác-könyvek hasznosítása) – S.O.S Gyermekfalu mintájára

2018. 02.09.


HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 195 vendég és 3 tag böngészi