2017. 02. 17.

Kényes témák a kortárs ifjúsági irodalomban

 A címben szereplő kortárs ifjúsági irodalom talán túlságosan is nagy témakör ahhoz, hogy ennek csupán egyetlen aspektusát vizsgálja ez az írás, tudniillik az utóbbi néhány évben bekövetkezett tematikai változásokat, a kortárs (gyerek- és) ifjúsági irodalomban is nyomon követhetjük. Rgyre több olyan mű jelenik meg, amely kényes ú.n. tabut dolgoz fel. 

kortárs ifjúsági irodalom


2017. 02. 17.

A ponyva szerepe az olvasóvá nevelésben

Egy nagyobb munka keretében az olvasóvá válásnak, az olvasás megszeretésének körülményeit vizsgáltuk. Ezek között, ha nem is az első helyen, de jelentős helyet, szerepet kaptak azok az „értéktelen” irodalmi művek, melyeket leegyszerűsítve, köznapi nyelven ponyvairodalomnak szoktunk nevezni.

ponyvairodalom


2017. 02. 13.

1%


2017. 02. 09.

Néhány adalék a digitális olvasás témaköréhez

Az internet telítve van szöveges tartalmakkal, tehát csak írni-olvasni tudó társadalmi környezetben volt és lehet ma is sikeres. A digitális olvasással kapcsolatos aggodalmaknak, amelyek mindenekelőtt arra épülnek, hogy a nyomtatott szöveget egészen másként olvasunk, mint a képernyőn megjelentet, ennek ellenére van alapja.

digitális olvasás


2017. 02. 09.

Nyolc módszer amivel többet olvashatsz

A kanadai író Neil Pasricha úgy döntött, hogy sokkal többet akar olvasni a saját átlagánál, ami alig több, mint évi öt könyv. Megosztja tapasztalatait, hogyan is sikrült ez neki.

olvasás

 


2017. 02. 09.

Interjú Varró Dániellel

A József Attila-díjas költőnek csaknem tíz év után jelent meg újabb, felnőtteknek szóló verseskötete, a Mi lett hova? A köztes évtizedben a poétának született három kisfia, írt gyerekverseket, mondókákat, és műfordított. Az idén negyvenéves Varró Dániel új lírai könyve ironikus, játékos számvetés, morgolódó létösszegzés. A szerző azt mondja, még készül a főművére, amely egy pókereposz lesz. A kártya ugyanis az élet játékaira is megtanít. Az interjúban többek között szóba kerülnek a költői szerepek is.

interjú


2017. 02. 03.

Interjú Lackfi Jánossal

Még csak 45 éves, és már hat gyereke van, három unokája és ennek megfelelően a felnőtt témák mellett terjedelmes gyerekirodalmi munkássága. Most jelent meg a kamaszoknak szóló Szerelmi nyomozás című könyve, ennek ürügyén az érdekelt bennünket, hogy milyen is a katolikus szemléletű gyerekirodalom és mit jelent, ha konzervatív szerző próbál utat találni egy mai fiatalhoz. Lackfi János költőt, írót kérdeztük.

interjú


2017. 02. 03.

Múzeumi és könyvtári fejlesztések

Az országos módszertani fejlesztés keretében a múzeumok és könyvtárak kiemelt figyelmet fordítanak a közoktatási intézményekre, az aktív és leendő pedagógusokra, valamint a diákokra.A program fő célja a neveléshez és képzéshez való hozzáférés biztosítása mindenki számára, s a projekt hozzájárul a kompetencia-, a képességfejlesztéshez, a tehetséggondozáshoz, de személyiségfejlesztő hatása is van.

kormányzati fejlesztések


2017. 02. 03.

Irodalomtanítás: lektűr és ifjúsági irodalom

Ma a lektűr és a ponyva helyett inkább populáris vagy szórakoztató irodalomról vagy bestsellerekről beszélünk. Érvelés a lektűr és a kortárs ifjúsági irodalom tanítása mellett - Arató László a Magyartanárok Egyesületének elnöke írása. 

irodalomtanítás


2017. 02. 03.

E-könyvek az iskolákban és a könyvtárakban

Friss kutatási eredmények igazolják, hogy azok a gyerekek, akik szívesen és gyakran olvasnak, nemcsak az iskolában teljesítenek jobban, hanem későbbi pályájuk során is általában sikeresebbek, mint az olvasni kevésbé szerető társaik. Ugyanakkor az is közismert, hogy a mai gyerekek előnyben részesítik a technológiát és szívesebben olvasnak elektronikus eszközön az iskolában és a szabadidejükben egyaránt. 

e-könyv


2017. 02. 01.

Rájöttek, mi támogatja a gyermekek nyelvi és olvasási készségét

"....tizenévesekből álló, Chicago szegények lakta negyedéből származó csoport minden tanítási napon zenekari vagy énekkari próbán vett részt. A kutatók megvizsgálták agyhullámaikat, mert látni akarták, hogyan reagálnak a beszédhangokra. Két év zenei nevelés után az eredmények azt mutatták, a muzsikával nem foglalkozó kontrollcsoporthoz képest a zenélők gyorsabban és pontosabban különböztették meg a hangokat, különösen akkor, ha háttérzaj is nehezítette a dolgukat."

zene és olvasás


2017. 01. 31.

Miért tesz jót a gyereknek, ha ugyanazt a könyvet számtalanszor olvassuk?

Állandóan ugyanazt a könyvet akarja olvasni a gyerek? Vagy még rosszabb: neked kell ugyanazt a könyvet felolvasnod ezredszer is? Fogadjunk, már kívülről tudod az egészet. Annak idején, amikor megvetted, szeretted a kedves kis képeket és az aranyos történetet, mostanra azonban megutáltad az egészet.

ugyanaz a történet


2017. 01. 27.

Interjú Annemarie van Haeringen díjazott gyermekkönyv-illusztrátorral

2017. január 24-én a Magyar Gyermekirodalmi Intézet által szervezett "Gyermek- és Ifjúsági Könyvek Szemléje 2016" zsűrije a Top 25 között oklevéllel díjazta Annemarie van Haeringen A hosszú hajú királykisasszony című kötetét.

Ma Annemarie van Haeringen Hollandia egyik legjelentősebb gyermekkönyv-illusztrátora, aki azonban saját képeskönyveket is alkot. A vele készült interjú a linkre kattintva olvasható.

interjú


2017. 01. 27.

Mi áll a tanulási zavarok hátterében?

Rohamosan növekszik a tanulási problémákkal küzdő gyerekek száma. A hiperaktivitás, a figyelemzavar, a diszlexia fogalma mára bekerült a köztudatba. Egyre többször, egyre pontatlanabbul használjuk a divatos szakkifejezéseket, miközben a jelenség valódi okairól mintha senki nem akarna tudomást venni.

tanulási zavarok


2017. 01. 26.

Gyakorlatok az olvasástechnika fejlesztéséhez

Az olvasástechnika fejlesztése fontos és állandó feladat attól a pillanattól kezdve, ahogy a kisgyermek megtanul olvasni. Az oldalon található gyakorlatok rendszeres végzése hozzájárul az olvasóvá neveléshez. 

olvasástechnika


2017. 01. 26.

Mit olvasunk szívesebben hagyományos vagy digitális szöveget?

Megoszlanak a vélemények abban a kérdésben, hogy ki milyen felületen szeret olvasni. Vannak akik még inkább a könyv alapú olvasmányokat részesítik előnyben, de manapság egyre gyakrabban választjuk az e-könyveket. Az információfeldolgozásra és a problémamegoldásra viszont hatással van, hogy melyik felületet használjuk. Érdemes szemügyre venni, hogy egy szöveg esetében melyik felület olvasása passzol leginkább a célunkhoz. 

olvasási formák


Alkategóriák