2017. 05. 24.

Steklács János: Felolvasók és írásmagyarázók - Az olvasás fogalmának értelmezése a Bibliában

Bevezető

olvasás és bibliaAz írásbeliség társadalmi szintre emelkedése, adminisztratív és szakrális természetének kibontakozása az ókorra tehető. A bejárt út nagyon különbözik az egyes civilizációk, vallások, kultúrák tekintetében. Ennek tengernyi szakirodalma áll rendelkezésünkre, mint ahogy annak is, hogy az egyes ókori kultúrák, vallások virágzásában mekkora szerep jutott az írásnak. Nagyon sokan foglalkoztak már azzal, hogy az olvasás, írás jelensége hogyan, milyen körökben terjedt el az egyes civilizációkon, kultúrákon belül. Kevesebben elemezték viszont azt a jelenséget, hogy az emberiség történetében az olvasásnak, mint agyi, kognitív, neuro-, pszicho- és szociolingvisztikai folyamatnak milyen jellemzői hogyan befolyásolták a kultúra és civilizáció terjedését, az ember fejlődését.

Kétségtelen, hogy az írásbeliség elterjedésének az ókortól napjainkig érezhető kulturális következményei vannak, ezen belül az is, amiről már kevesebben szólnak, hogy ez a hatás összefüggésben áll az olvasás folyamatának természetével, jellemzőivel, vagyis azzal, hogy az ember hogyan olvas, hogyan érti meg az írott szöveget.

Az emberiség kulturális fejlődésének folyamatát, nem csupán a beszélt, de az írott nyelv specifikus fejlődése is befolyásolta. Mostani iskolarendszerünk gyökere is az írásbeliség ókori elterjedéséig nyúlnak vissza. Az oktatás hagyománya Európában, a keresztény kultúrában természetesen elválaszthatatlan a biblikus hagyománytól, értelmezéstől, így az olvasás jelenségének bibliai értelmezése is szükségszerűen megjelenik ezen a területen explicit és implicit, közvetett és közvetlen módon egyaránt az évszázadok során.


2017. 05. 23.

Könyvajánló: Csermely Péter Szárny és teher: Ajánlás a nevelés-oktatás rendszerének újjáépítésére és a korrupció megfékezésére

szárny és teherMinden társadalomra, közösségre igaz, hogy jövője elsősorban az oktatási rendszerétől függ. Egy széles támogatottságot élvező, szakszerű és attraktív oktatási program a jövőbe vetett reményeknek Magyarországon is SZÁRNYakat adhat. Hazánkban a korrupció mértéke sem a társadalom, sem pedig a minket körülvevő nemzetközi közösség által nem tolerálható mértéket ért el. A korrupció ezernyi formája az ország működésére és fejlődési lehetőségeire súlyos TEHERként nehezedik. Ajánlásaink a jelenlegi helyzet elemzése alapján, a múlhatatlanul szükséges változások érdekében e két témában fogalmaznak meg átfogó koncepciót.

A magyar oktatás helyzetének áttekintésére szolgáló, mellékelt Háttéranyag a Bölcsek Tanácsa oktatási szakértői bizottságának tagjai valamint a bizottság által felkért szakértők által elkészített elemzéseket tartalmazza. A kötet a Magyar Elektronikus Könyvtárból elérhető.

http://www.mek.oszk.hu/07900/07999/index.phtml


2017. 05. 23.

A tudásra épülő harmadik hullám

tudásNem a térség legolcsóbb, hanem a leghatékonyabb oktatási rendszerét kell létrehoznunk. Gödel felismerte, hogy a valóság nem adottság, hanem a mi művünk. Soha nem ismerhetjük meg a teljes igazságot, tudásunk csak tökéletlen lehet: „ahogy gondolkodunk, az hozzáadódik ahhoz, amiről gondolkodunk”. Gödel-tételéből az is következik, hogy a körülöttünk lévő világ nem végleges adottság, hanem megváltoztatható.

http://magyaridok.hu/velemeny/tudasra-epulo-harmadik-hullam-1691059/


2017. 05. 23.

A tanulás alapvető megújítására van szükség - interjú Csapó Benővel

csapo beno fit 640x10000 fit 640x10000A kutatók már jó ideje kongatják a vészharangot: a magyar gyerekek problémamegoldó gondolkodása gyenge. Pedig egyre többet tudunk arról, hogy miképpen lehetne a helyzeten javítani. Ehhez azonban meg kellene változtatni tanulással kapcsolatos szemléletmódunkat és jelentősen át kellene alakítanunk a tanítási módszereinket. Hol tart a problémamegoldás kutatása és mit lehet az eredményekről az iskolában hasznosítani? Ezt mutatja be egy nemzetközi szerzőgárda abban az új kötetben, amelynek elkészültében egy magyar kutatóhely játszott vezető szerepet.

http://mta.hu/mta_hirei/a-tanulas-alapveto-megujitasara-van-szukseg-107727


2017. 05. 16.

Interjú Leiner Laura íróval a kamaszok egyik kedvencével

Leiner Laura2010 óta magyar tinik tízezrei olvassák ifjúsági regényeit. A Szent Johanna Gimi és a most véget érő Bexi-sorozat sikerét szerinte könyvei hiánypótló jellege hozta, és az, hogy tiszteli a kamaszokat, akik szerinte ma sokkal komolyabban veszik a tanulást, különösen a nyelveket, mint az előző generációk. Interjú a saját könyvkiadót is alapító íróval, aki szerint nyitottak és ügyesek a mai kamaszok.

http://hvg.hu/kultura/20170515_leiner_laura_interju_szent_johanna_gimi_bexi_eletrajz_kamasz_olvasas


2017. 05. 10.

Egy, a szövegértést és az olvasóvá nevelést támogató rendszer

imagesAzolo egy olyan „alak”, aki gólyalábával átlépi a saját árnyékát is, és persze szenvedélyes könyvolvasó. Ő egyensúlyoz a honlap bal felső részében a könyvek tetején. Javaslatára érdemes odafigyelni, mert mindent tud a diákok által kedvelt könyvekről. Kedves kérdései pedig újabb olvasásra hívnak bennünket. A kérdésekre adott jó válaszaid alapján megdicsér. Szívesen számol be eredményeidről szüleidnek, nagyszüleidnek, más általad választott felnőtteknek (könyvtáros, tanár, tanító). Az Azolo egy szövegértést segítő és könyvajánló rendszer, amelybe frissen beszerzett gyermek- és ifjúsági irodalmi könyvek kerülnek. Ezeket érdemes elolvasni és a könyvhöz kapcsolódó kérdésekre válaszolni. A kezdetekkor a nagykanizsai Halis István Városi Könyvtár könyvtárosai biztosan felnőtt segítőid lesznek.

http://azolo.hu/azolo/iras/bevezeto.html



2017. 05. 02.

A világirodalom legfelkavaróbb remekművei

könyvborítóA romantikus lányregények igazán remek kikapcsolódásnak számítanak, ha nem vágysz valami vaskosabbra. De ha inkább a felkavaró irodalom kapcsol ki, válogass kedvenc, letehetetlen könyveink között! Figyelem! Íme, szex, horror, gyilkosság - izgalom minden mennyiségben! Néhány könyvajánló a teljesség igénye nélkül...

http://www.life.hu/kult/20110329-a-vilagirodalom-legfelkavarobb-remekmuvei.html

 


2017. 04. 25.

Hogyan (nem) tanulunk képernyőről olvasva?

olvasás képernyőrőlVan, aki az e-bookra esküszik, mások törzsvásárlók a könyvesboltokban, az antikváriumokban, legjobb barátok az újságárussal, vagy olyan kapcsolatot ápolnak a könyvtárosokkal, amit még egy pszichológus is megirigyelne. Egy a közös: az olvasás megszállottai vagyunk. Még aki tagadja, az is elolvas egy-egy cikket a hírportálokon, követ néhány blogot, megnézi a metró mozgólépcsőjén haladva a plakátokat, vagy kiselejtezés közben belelapoz a prospektusokba, szórólapokba. Vajon melyik üzenetre emlékszünk jobban? Mi a kapocs a virtuális olvasás és a memóriánk között? Utánajártunk, hogyan hat ránk a képernyőről való olvasás!

http://mindset.co.hu/hogyan-nem-tanulunk-kepernyorol-olvasva/


2017. 04. 25.

Egy, az olvasást megkönnyítő játék az Összeolvasó

összeolvasóSok kisgyermeknek nehézséget jelent kezdetben az összeolvasás. Recept nincs a megoldásra, hisz ahány gyerek, annyi féle, de az eszközök, a játékok használata, szinte mindenkinél bejön. Most megint egy nagyon egyszerű, gyorsan elkészíthető játékot mutatunk be, amely az Összeolvasó nevet kapta. 

http://www.modernnagyi.hu/node/824


2017. 04. 25.

Így gyógyítják meg a lelkünket a könyvek – interjú Sóron Ildikó biblioterapeutával

biblioterápia„Apály s dagály közt, így, időm mulván, /Várom, míg értem visszatér a hullám. /Nekem nem hazám e kietlen part, / De aki titkon a füléhez tart, / Magányban, éjben, emberektől távol:/ Annak mesélek egy más, szebb világról.” Részlet Remenyik Sándor Kagyló című verséből, amely Sóron Ildikó szerint szerelmi bánat esetén lehet hasznos, vagy inkább gyógyító olvasmány. A Szabó Ervin Központi Könyvtárban 2016. szeptember 15-től biblioterápiás foglalkozásokat tartó szakember szerint nem önmagában a mű, hanem a róla folytatott beszélgetés hordozza magában igazából a terápiás értéket. De mi is az a biblioterápia? Hogy kell elképzelni? Mikor, miért és kinek lehet hasznos, ha részt vesz egy ilyen foglalkozáson?

http://pszichoforyou.hu/biblioterapia/


2017. 04. 22.

Az olvasás élménye

nyitott könyvHogyan lehet ma még megmutatni a könyvolvasás élményét a gyerekeknek, akiket már csak az érdekel, ami egy tablet vagy egy mobil képernyőjén történik? Nyulász Péter gyermekkönyvíró szerint hiába is várjuk a mai gyerekektől, hogy hasra esnek a múlt századi magyar írók könyveitől, mert ők bár kiválóak, egy dolgot biztosan nem tudtak: verset írni a mikrohullámú sütőről. Pedig az olvasás megtanulása nagyon nagy élmény a gyerekeknek, és ezt a frissen megszerzett képességüket szívesen próbára is teszik, ha olyan könyvet kapnak a kezükbe, ami az ő nyelvükön és nekik szól.

http://index.hu/belfold/2017/04/19/gyerekkonyv_nyulasz_peter_olvasas_gyerekek_berger_szimat_szamitogep_iskola_oktatas_nat/


2017. 04. 18.

10 film, amitől kedvet kaphatunk az olvasáshoz

filmRobin Williams mint inspiráló irodalomtanár, Javier Bardem mint a kubai diktatúra elnyomásában élő művész, esetleg Leonardo DiCaprio mint dekadens francia költőzseni – a filmtörténet rengeteg hozzájuk hasonló, legtöbbször valójában is létező karakterrel ajándékozta meg a nézőket. Összeszedtük a legjobb alkotásokat, amik meghozzák a kedvünket az irodalomhoz. Ugyan a cikk már nem friss, ettől függetlenül az ajánlott filmek kiállták az idő próbáját.

http://hvg.hu/kultura/20151203_10_film_amitol_kedvet_kaphatunk_az_olvasa


2017. 04. 18.

10 érv, hogy miért olvass a gyerekednek!

olvasó gyerekA könyvek, történetek felolvasása gyermekeink számára nemcsak szórakoztató közös programot jelenthet, de számtalan készség fejlesztésében is szerepet játszik. Cikkünkben kutatási eredményekre alapozva ismertetjük a gyermekeknek való felolvasás pozitív hatásait. Ezek az érvek garantáltan meghozzák a kedvet az esti meséhez!

http://mindset.co.hu/10-erv-hogy-miert-olvass-a-gyerekednek/


2017. 04. 11.

A harminc legjobb magyar kispróza

prózaA Jelenkor javaslata a harminc legjobb magyar kispróza-kötetre a kritikusok szavazata alapján. Ez a lista komoly fejfájások eredménye. Mi, itt a szerkesztőségben mindenkinek azt mondtuk, hogy ugyan, ne vegye annyira komolyan, ez csak játék. Ezek a listák végül is csak arra jók, hogy támadják, vitassák, kiegészítsék őket. 

kispróza


2017. 04. 11.

Oscar 2017: irodalmi művek alapján készült filmek

film és irodalomMinden évben van az Oscar-díjra jelölt filmek között olyan alkotás,  amely valamilyen irodalmi mű alapján készült. Idén nyolc olyan film szerepel a jelöltek listáján, amelyhez valamilyen írott mű szolgált alapul.

film és irodalom


Alkategóriák