2018. 11. 05.

Ha van belső késztetés, élvezetes lesz az olvasás - Beszélgetés Keresztfalviné Ilyés Renátával

olvasó diákokSzabad-e lerövidíteni az iskolai kötelezőket? Hogy lehet segíteni az olvasási nehézséggel küszködő diákoknak? Milyenek legyenek a jövő könyvtárai? Hogyan hozható közös nevezőre a digitális kultúra és a Gutenberg-galaxis? Élménypedagógus-rovatunkban Keresztfalviné Ilyés Renáta könyvtárostanárral, tanulásmódszertan-trénerrel beszélgettünk az olvasási szokások megváltozásáról és arról, hogy is kerül nála a gerinctorna a könyvtárba.

Sorozatunkban olyan pedagógusokat keresünk fel, akik nem félnek újítani, a tantermi kereteket tágítva új alapokra helyezni az oktatást. Bemutattunk már Jocó bától, az „ország tetkós töritanárától” kezdve Joós Andreán, az élménybiológia kitalálóján át Fegyverneki Gergő, „digitális idegenvezetőig” számos kiváló szakembert, most pedig Keresztfalviné Ilyés Renáta, könyvtárostanárral, informatikus-könyvtárossal ültünk le beszélgetni. Renáta jelenleg az Újbudai Teleki Blanka Általános Iskolában tanít informatikát, de tart tanulásmódszertani foglalkozásokat is, számos szakmai munka szerzője, az Az év ígéretes könyvtárostanára emlékérem kitüntetettje.


2018. 11. 02.

Digitális olvasás – új készség, amit most megtanulhat, és taníthat is!

kotelezo olvasmanyok okostelefononNagyon sokat beszélünk a “digitális benszülött” gyerekekről, akik  “már nem olvasnak annyit”, mint a korábbi generációk. A Bookr Kids Applikációban a szöveg olvasás élménye és a hangos szövegértés is megmaradt, párhuzamosan fejleszthető ez a  két készség. Miért tartották szükségesnek, fontosnak ezt a témát,  és miért kezdték el ilyen módon kifejleszteni a  Bookr Kids applikációt. Hogyan vezetett ide az útVálaszol Horváth Dorka, a Bookr Kids alapító-ügyvezető igazgatója.

https://moderniskola.hu/2018/10/digitalis-olvasas-uj-keszseg-amit-most-megtanulhat-es-a-digitalis-benszulotteket-is-fejlesztheti/

 


2018. 10. 28.

Kevés szülő olvas este a gyermekének

olvasas iskola elottHiába van a többség tisztában az elalvás előtti meseolvasás jelentőségével, mégis nagyon kevés szülő vesz könyvet a kezébe este, a gyermekágy mellett kucorogva. Egy brit felmérés szerint a családok alig harmadában dívik ez a szokás. A szülők jelentős része is tisztában van vele, hogy csak kifogásokat keres, amikor megmagyarázza, miért nem olvas este, elalvás előtt a gyermekének.

http://www.csalad.hu/2018/10/09/keves-szulo-olvas-este-a-gyermekenek?utm_source=www.filter.hu&fbclid=IwAR1UyNWHyAKASM9QnCZFBkTf0C0HdKI7lWR25GjBr6_VeCDPSG4swCA5Ohg


2018. 10. 24.

Hat szuperképesség, amit az olvasás adhat

kötelező olvasmányokManapság sok embertől hallani, hogy mindennapi teendői mellett nem fér bele az életébe, hogy szépirodalmat olvasson. Ráadásul órákon keresztül egy könyv társaságában üldögélve viszonylag kevés külső inger ér minket, ami szokatlan lehet a hétköznapi működésünkhöz képest, s nehézséget okozhat figyelmünk fenntartásában.  

https://divany.hu/eletem/2018/10/18/olvasas-pszichologiai-hatasai/


2018. 10. 19.

Valóban előnyt szerez a mesét hallgató gyerek? Vagy mindez csak mesebeszéd?

közös olvasásMesebeszéd szól egyik közismert kifejezésünk, amelynek szinonimái között a "lárifári, mellébeszélés, halandzsa" szerepelnek.
Hitetlenkedésünknek vagy épp egyet nem értésünknek adunk hangot ezekkel a szavakkal. Dajkamese szintén szerepel, mégis mese szavunk mögött megannyi talány, mély tartalom, pszichológiai és neurológia kutatási eredmény és tapasztalat áll. A mesék a legkülönbözőbb élethelyzetek, problémák megjelenítői, életmodellek hordozói, a mivoltukban az emberi megismerés egyik – a kisgyermekkorban szinte egyetlen – lehetőségét nyújtják.

https://pompasnapok.blog.hu/2018/10/17/mesebeszed_703?fbclid=IwAR10MH_8gTFn_3QiFIKLS6H1uokReO8ThDEdTW_S2dMzPBKnhgK_eHwUCto


2018. 10. 18.

EURead Annual General Meeting - 2018. október 17-19.

eureadA Belgiumban, Brüsszelben 2018. október 17-19. között megrendezésre kerülő konferencián a Magyar Olvasástársaságot  Kádárné dr Fülöp Judit képviseli. Az esemény részletes programja a linkre kattintva olvasható.

images/EURead_pdf.pdf

A konferencia honlapja itt érhető el: https://www.euread.com/ 


2018. 10. 15.

Kiket jelöltek az Astrid Lindgren Emlékdíjra?

gyerekkonyvCsukás István és Zalán Tibor írót, költőt jelölte az Astrid Lindgren Emlékdíjra a Magyar Gyermekirodalmi Intézet, amelynek két nemzetközi jelöltje a díjra két illusztrátor: az Olaszországban élő Szulyovszky Sarolta és Kürti Andrea Erdélyből, Romániából. Idén 64 ország 246 jelöltje került fel a listára, amelyet a Frankfurti Könyvvásár keretében hozott nyilvánosságra az emlékdíj zsűrije.

http://www.kultura.hu/kiket-jeloltek-dijra


2018. 09. 28.

Kötelező olvasmányok - Sok duma, kevés kaland!?

kötelező olvasmányokA Jakupcsek plusz című  műsor vendégei Nyáry Krisztián író, Arató László elnök, Magyartanárok Egyesülete és Schiller Mariann pedagógus. Egy közkedvelt és mindig aktuális témáról beszélgetnek mégpedig a kötelező olvasmányokról. 

http://www.atv.hu/videok/video-20180925-jakupcsek-plusz-2-resz-2018-09-25


2018. 09. 28.

BookTube – Ilyen a magyar könyves vlogoszféra

kotelezo olvasmanyok okostelefononAz utóbbi pár évben gombamód szaporodni kezdtek a magyar vlogok. Egyre többen ragadnak kamerát, hogy elmondják a véleményüket filmekről, sorozatokról, főzésről, utazásról vagy divatról. De kik jelenleg Magyarország irodalmi „influenszerei”? Mutatjuk, hogy milyenek a hazai BookTube-csatornák, és kik azok, akik megmondják a tutit, ha könyvekről van szó. Mielőtt belevetnénk magunk a könyves-vlogok világába, azt le kell szögeznünk, hogy mindeddig nem nagyon tűnt fel a neten olyan irodalmi videócsatorna, ami igazán kreatív lenne. A magyarok ezen a téren még a kísérletezés fázisában vannak, főleg (nagyon) fiatalok vetik bele magukat a vlogolásba.

https://konyves.blog.hu/2018/09/25/booktube_ilyen_a_magyar_konyves_vlogoszfera


2018. 09. 28.

Ezeken az oldalakon lehet ingyenesen könyveket letölteni

digitalismesek03Egyre több olyan honlap létezik, ahonnan ingyenesen (és legálisan) lehet letölteni magyar nyelvű könyveket. Bár ezeket már most is sokan használják, a lehetőség még nem jutott el mindenkihez, ezért Kerekes Pál és Kiszl Péter, az ELTE információ- és könyvtártudományi tanszékeinek oktatói összegyűjtötték, hogy milyen fórumokon tudnak a magyarok szabadon könyvekhez hozzáférni. Kutatásaik eredményét a Magyar irodalom @ világhálóncímű kötetükben tették közzé, amit  bárki ingyenesen elolvashat. A magyar irodalom digitalizálása egy viszonylag friss dolog, körülbelül huszonöt éve merült fel először, hogy a kulturális örökség megőrzése és átörökítése érdekében nem ártana feltenni az internetre a legfontosabb szövegeinket.

https://konyves.blog.hu/2018/09/21/ezeken_az_oldalakon_lehet_ingyenesen_konyveket_letolteni

 

 

 


2018. 09. 28.

Mondókától versig. Találkozás a költészettel

közös olvasásTanulmányunk a fiatalok verssel való találkozásának különböző módjait kívánja bemutatni. Szándékunk, hogy a vers iránti érdeklődés csökkenése idején is – a történelmi előzményeken keresztül – felhívjuk a figyelmet az irodalom e területének pedagógiai jelentőségére. Kodály fogalmazta meg, hogy a zenei nevelés a gyermek megszületése előtt 9 hónappal kezdődik. Ma már tudományosan bizonyított tény, hogy a magzat a zenére, éppúgy, mint a rímekre is, reagál. Messze vezetne annak elemzése, hogy költőinket az anyaméhben ért hatások mennyiben befolyásolták a későbbiekben, gyermekként vers iránti fogékonyságukat, érdeklődésüket. 

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/mondokatol-versig-talalkozas-a-kolteszettel


2018. 09. 16.

Zöld toll módszer - így fogja megszeretni kisiskolás gyereked az írást és a tanulást

irasEgy édesanya meséli el tapasztalatait, hogy első osztályos kisfia hogyan lett az egyik legszebben és legügyesebben író gyerek az osztályban. Óriási segítség volt első osztályos, írni tanuló kisfiam számára, amikor tavaly év elején véletlenül rábukkantam az úgynevezett “zöld toll módszerre”.

http://felelosszulokiskolaja.hu/vidam-diak/johet-a-zold-toll-modszer

 


2018. 09. 13.

Szöveg, lélek önismeret - interjú Jókainé Molnár Katalinnal

biblioterápiaA biblioterápia módszertanáról, a kamaszok olvasási szokásairól és a személyiségfejlesztő irodalmi élményfoglalkozásokról készült interjú Jókainé Molnár Katalinnal, az EKE OFI szakmai referensével.

http://tantrend.hu/hir/szoveg-lelek-onismeret-interju-jokaine-molnar-katalinnal


2018. 09. 06.

Kötelező olvasmányok digitálisan – hátha így kedvet kapnak a gyerekek

digitalismesek03A nemzetközi és a hazai kutatások alapján a gyerekek kevesebb irodalmat olvasnak ma, mint valaha, ugyanakkor meglehetősen sok időt töltenek a képernyők előtt. Az Oxfordi Internet Institute kutatói által közölt részletesebb adatok és az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. reprezentatív hazai felmérései hasonló értékeket mutatnak.

https://hvg.hu/kultura/20180831_Kotelezo_olvasmanyok_digitalisan__hatha_igy_kedvet_kapnak_a_gyerekek

 


2018. 09. 06.

Már nem úgy olvasunk ahogy régen...

olvasás képernyőrőlMindössze öt-hat ezer éve jött létre az emberi agyban az a „kapcsolási kör”, amely lehetővé teszi az olvasást. Ennek alapját a legegyszerűbb információk feldolgozása adta, például már akkor sem ártott tudni róla, hogy hány kecske van éppen a birtokunkban. Ebből fejlődött ki a mélyolvasás képessége, amely Maryanne Wolf, a Kaliforniai Egyetem (UCLA) idegkutatója szerint hozzájárult a legfontosabbnak tartott intellektuális és affektív képességeink fejlődéséhez.Épp ezt sodorta veszélybe a technikai fejlődés és a jellemzően netes tartalmak fogyasztása, ugyanis hiába olvasunk online is, mégsem ugyanúgy olvasunk, mint annak idején.

https://qubit.hu/2018/08/29/mar-nem-ugy-olvasunk-mint-regen-es-ez-az-ember-elhulyulesehez-vezet


2018. 08. 23.

A népmese napja 2018. – XIV. Országos népmese-konferencia

Az „igazságos” mesék

2018. szeptember 28–29. Budapest

A Magyar Olvasástársaság a XIV. országos népmese-konferenciával ünneplésre szólít fel minden érdeklődőt, mesebarátot Benedek Elek születésnapja alkalmából.

2005 óta ünnepeljük e sokrétű kincsestár, a gyermeknek és felnőtteknek szóló mesék gazdagságát, szakmai és kulturális eseményekkel, népmesés programok ösztönzésével. Az együttmesélés és egymástól tanulás, valamint a szakmai kapcsolattartás a kulcsa a közösségi mese-élet fenntartásának, mesekultúránk tovább örökítésének. Konferenciánk a találkozás, a tanácskozás, a támogatás és a szakmaközi összefogás helye, ahol az egymást tisztelő szakmai közösség a közönség számára közel hozza a meseműveltség kincseit.


Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Szabó Ildikó, dr., elnök
Neumann János Egyetem Pedagógusképző Kar
6000 Kecskemét, Kaszap u. 6-14.

Tagfelvétel és tagmegújítás
Amennyiben a Magyar Olvasástársaság tagja kíván lenni vagy tagságát szeretné megújítani kérem regisztráljon vagy jelentkezzen be az online tagnyilvántartó rendszerbe!
Olvaso tars LOGO2 kicsi
olvassel logo

BANNER SZIG kicsi
 
KE

Vonalban

Oldalainkat 427 vendég és 0 tag böngészi