2018. 09. 28.

Kötelező olvasmányok - Sok duma, kevés kaland!?

kötelező olvasmányokA Jakupcsek plusz című  műsor vendégei Nyáry Krisztián író, Arató László elnök, Magyartanárok Egyesülete és Schiller Mariann pedagógus. Egy közkedvelt és mindig aktuális témáról beszélgetnek mégpedig a kötelező olvasmányokról. 

http://www.atv.hu/videok/video-20180925-jakupcsek-plusz-2-resz-2018-09-25


2018. 09. 28.

BookTube – Ilyen a magyar könyves vlogoszféra

kotelezo olvasmanyok okostelefononAz utóbbi pár évben gombamód szaporodni kezdtek a magyar vlogok. Egyre többen ragadnak kamerát, hogy elmondják a véleményüket filmekről, sorozatokról, főzésről, utazásról vagy divatról. De kik jelenleg Magyarország irodalmi „influenszerei”? Mutatjuk, hogy milyenek a hazai BookTube-csatornák, és kik azok, akik megmondják a tutit, ha könyvekről van szó. Mielőtt belevetnénk magunk a könyves-vlogok világába, azt le kell szögeznünk, hogy mindeddig nem nagyon tűnt fel a neten olyan irodalmi videócsatorna, ami igazán kreatív lenne. A magyarok ezen a téren még a kísérletezés fázisában vannak, főleg (nagyon) fiatalok vetik bele magukat a vlogolásba.

https://konyves.blog.hu/2018/09/25/booktube_ilyen_a_magyar_konyves_vlogoszfera


2018. 09. 28.

Ezeken az oldalakon lehet ingyenesen könyveket letölteni

digitalismesek03Egyre több olyan honlap létezik, ahonnan ingyenesen (és legálisan) lehet letölteni magyar nyelvű könyveket. Bár ezeket már most is sokan használják, a lehetőség még nem jutott el mindenkihez, ezért Kerekes Pál és Kiszl Péter, az ELTE információ- és könyvtártudományi tanszékeinek oktatói összegyűjtötték, hogy milyen fórumokon tudnak a magyarok szabadon könyvekhez hozzáférni. Kutatásaik eredményét a Magyar irodalom @ világhálóncímű kötetükben tették közzé, amit  bárki ingyenesen elolvashat. A magyar irodalom digitalizálása egy viszonylag friss dolog, körülbelül huszonöt éve merült fel először, hogy a kulturális örökség megőrzése és átörökítése érdekében nem ártana feltenni az internetre a legfontosabb szövegeinket.

https://konyves.blog.hu/2018/09/21/ezeken_az_oldalakon_lehet_ingyenesen_konyveket_letolteni

 

 

 


2018. 09. 28.

Mondókától versig. Találkozás a költészettel

közös olvasásTanulmányunk a fiatalok verssel való találkozásának különböző módjait kívánja bemutatni. Szándékunk, hogy a vers iránti érdeklődés csökkenése idején is – a történelmi előzményeken keresztül – felhívjuk a figyelmet az irodalom e területének pedagógiai jelentőségére. Kodály fogalmazta meg, hogy a zenei nevelés a gyermek megszületése előtt 9 hónappal kezdődik. Ma már tudományosan bizonyított tény, hogy a magzat a zenére, éppúgy, mint a rímekre is, reagál. Messze vezetne annak elemzése, hogy költőinket az anyaméhben ért hatások mennyiben befolyásolták a későbbiekben, gyermekként vers iránti fogékonyságukat, érdeklődésüket. 

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/mondokatol-versig-talalkozas-a-kolteszettel


2018. 09. 16.

Zöld toll módszer - így fogja megszeretni kisiskolás gyereked az írást és a tanulást

irasEgy édesanya meséli el tapasztalatait, hogy első osztályos kisfia hogyan lett az egyik legszebben és legügyesebben író gyerek az osztályban. Óriási segítség volt első osztályos, írni tanuló kisfiam számára, amikor tavaly év elején véletlenül rábukkantam az úgynevezett “zöld toll módszerre”.

http://felelosszulokiskolaja.hu/vidam-diak/johet-a-zold-toll-modszer

 


2018. 09. 13.

Szöveg, lélek önismeret - interjú Jókainé Molnár Katalinnal

biblioterápiaA biblioterápia módszertanáról, a kamaszok olvasási szokásairól és a személyiségfejlesztő irodalmi élményfoglalkozásokról készült interjú Jókainé Molnár Katalinnal, az EKE OFI szakmai referensével.

http://tantrend.hu/hir/szoveg-lelek-onismeret-interju-jokaine-molnar-katalinnal


2018. 09. 06.

Kötelező olvasmányok digitálisan – hátha így kedvet kapnak a gyerekek

digitalismesek03A nemzetközi és a hazai kutatások alapján a gyerekek kevesebb irodalmat olvasnak ma, mint valaha, ugyanakkor meglehetősen sok időt töltenek a képernyők előtt. Az Oxfordi Internet Institute kutatói által közölt részletesebb adatok és az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. reprezentatív hazai felmérései hasonló értékeket mutatnak.

https://hvg.hu/kultura/20180831_Kotelezo_olvasmanyok_digitalisan__hatha_igy_kedvet_kapnak_a_gyerekek

 


2018. 09. 06.

Már nem úgy olvasunk ahogy régen...

olvasás képernyőrőlMindössze öt-hat ezer éve jött létre az emberi agyban az a „kapcsolási kör”, amely lehetővé teszi az olvasást. Ennek alapját a legegyszerűbb információk feldolgozása adta, például már akkor sem ártott tudni róla, hogy hány kecske van éppen a birtokunkban. Ebből fejlődött ki a mélyolvasás képessége, amely Maryanne Wolf, a Kaliforniai Egyetem (UCLA) idegkutatója szerint hozzájárult a legfontosabbnak tartott intellektuális és affektív képességeink fejlődéséhez.Épp ezt sodorta veszélybe a technikai fejlődés és a jellemzően netes tartalmak fogyasztása, ugyanis hiába olvasunk online is, mégsem ugyanúgy olvasunk, mint annak idején.

https://qubit.hu/2018/08/29/mar-nem-ugy-olvasunk-mint-regen-es-ez-az-ember-elhulyulesehez-vezet


2018. 08. 23.

A népmese napja 2018. – XIV. Országos népmese-konferencia

Az „igazságos” mesék

2018. szeptember 28–29. Budapest

A Magyar Olvasástársaság a XIV. országos népmese-konferenciával ünneplésre szólít fel minden érdeklődőt, mesebarátot Benedek Elek születésnapja alkalmából.

2005 óta ünnepeljük e sokrétű kincsestár, a gyermeknek és felnőtteknek szóló mesék gazdagságát, szakmai és kulturális eseményekkel, népmesés programok ösztönzésével. Az együttmesélés és egymástól tanulás, valamint a szakmai kapcsolattartás a kulcsa a közösségi mese-élet fenntartásának, mesekultúránk tovább örökítésének. Konferenciánk a találkozás, a tanácskozás, a támogatás és a szakmaközi összefogás helye, ahol az egymást tisztelő szakmai közösség a közönség számára közel hozza a meseműveltség kincseit.


2018. 08. 23.

Nemzetközi program részese lett a HUNRA

Ahogy arról korábban folyamatosan tájékoztatást adtunk, a Magyar Olvasástársaág részese lett a Visegrad Reads to Kids programnak. A célunk az volt, hogy felhívjuk a figyelmet a gyerekeknek történő (fel)olvasás jelentőségére.

Ennek keretében 2018. június 4-e és 10-e között több városban szerveztünk felolvasásokat, író-olvasó találkozókat, kiállítást, villámcsődületet.

Az eseményeken összességében több ezer gyerek vett részt, és a tapasztalatok arra sarkallnak minket, hogy jövőre még nagyobb szabású, még több embert elérő, megmozgató projektet tervezzünk.

National Report from Hungary
about the Visegrad Reads to Kids project

Az eseményeken készült fotók a Galériában láthatók.

A Bővebben-re kattintva a projektről szóló angol nyelvű jelentést olvashatják.


2018. 08. 18.

Két szárnyam van, az egyik a vers, a másik a mese, és szépen repülök: interjú Csukás Istvánnal

csuka s istva n 38912„A gyerekkel kapcsolatos dolgok többsége nem pénz, hanem odafigyelés kérdése” –  vallja Csukás István, aki – amikor csak teheti – felszólal a gyerekek érdekében, és próbálja képviselni az ifjúsági irodalom és színház ügyét is. Ahogy mondani szokta, mindezt nem maga miatt teszi, mert ennél híresebb már nem akar lenni, hanem a gyerekekért, akik egyébként szinte mindig kimaradnak a pénzosztásból. Szerinte nagy baj, hogy ma már alig vannak magyar ifjúsági filmek, ahogy az is, hogy a kamaszoknak senki nem ír színdarabot. Csukás egyébként mindent megtesz, amit íróként meg lehet, nyolcvankét évesen is gőzerővel dolgozik, jelenleg három darabot is ír. Közben töretlenül népszerű régi műveit is újra meg újra kiadják, nemrég megjelent a Pom Pom meséinek összegyűjtött változata, de a kétszáz gyerekjátékot tartalmazó Az én játékos könyvem is nemsokára megint a polcokra kerül, ahogy felnőtt versei is. Csukás Istvánt fordulatos fiatalkoráról, Weöres Sándorral való kapcsolatáról, és gyerekkori kedvenc olvasmányairól is megkérdeztük, ő pedig sorra elmesélte, hogy milyen „nagy szerencsék” érték őt az életében, amikért a mai napig is hálás.

https://konyves.blog.hu/2018/08/11/csukas_istvan_ket_szarnyam_van_az_egyik_a_vers_a_masik_a_mese_es_szepen_repulok

 


2018. 08. 01.

A digitális könyv nem olyan jó, mint a papír?

digitalismesek03

A kilencéves lányom már digitalizált családban tanult meg olvasni. A férjem nagy könyvfaló, aki tömegközlekedésen ingázik és naponta-párnaponta kiolvas egy könyvet. Ezen kívül megvan az a gyengéje, hogy amikor befejez valamit, megtartja, ennek köszönhetően óriási polcokon állnak mindenütt a lakásunkban a könyvek. Amikor megjelentek a digitális könyvolvasók, azonnal átváltott egyre, így tudja tartani az iramot anélkül, hogy nagyobb lakásra kellett volna cserélnünk a meglévőt. Ezért a gyerek, aki most lesz negyedikes, már úgy tanult meg olvasni, hogy az apját naponta több órát látta egy képernyőn olvasni, vagy farzsebében egy könyvolvasóval mászkálni.

https://www.digitaliscsalad.hu/tanulas/digitalis-konyv-nem-olyan-jo-mint-papir/


2018. 07. 25.

Minden gyerek Rowlingot olvas

olvasó gyerekekAz elmúlt húsz évben nem volt olyan könyv vagy sorozat, amely annyira megváltoztatta volna a gyerekek olvasási szokásait, mint a Harry Potter. Ráadásul Rowling varázslószériája sokkal többet tett annál, mint hogy kaput nyitott egy sajátos fantáziavilágra, hiszen sok gyerek éppen ezeknek a történeteknek a hatására fedezte fel, hogy olvasni jó. Egyik könyv bevonzotta a másikat, és mire egyet pislogtak, az Y-generáció tagjai szenvedélyes olvasókká váltak, és a felmérések szerint szenvedélyük a mai napig tart. Kíváncsiak voltunk, hogy ez a valóságban mennyire igaz, és az elmúlt években mennyire olvasnak mást és másként a magyar gyerekek. Milyen szerzőket szeretnek, mennyire hat rájuk az iskola, és vannak-e új szereplők a kedvenclistáikon? Az eredmény kicsit sem lett meglepő.

https://konyves.blog.hu/2018/07/23/minden_gyerek_rowlingot_olvas


2018. 07. 19.

Mit tehetünk, hogy a nyári szünet ne okozzon visszaesést az olvasási és írási készségek fejlődésében?

kötelező olvasmányA nyári szünetben - formálisan- nem sok diák tanul. Hogy a nyári tudásvesztés - az ún. summer-lide, nyári csúszda- jelenséget elkerüljük, csökkentsük a hatását, néhány ötletet osztunk meg. Ezek az informális tanulást és az olvasás megszerettetését is segítik, és nemcsak a nyári szünetben, de kis átalakítással bármikor alkalmazhatóak. Eriksson Zsófia fordította magyarra az Edutopia című angol nyelvű oktatási portálon elérhető cikket, amit Heather Wolpert-Gawron írt.

http://moderniskola.hu/2018/07/mit-tehetunk-hogy-a-nyari-szunet-ne-okozzon-visszaesest-az-olvasasi-es-irasi-keszsegek-fejlodeseben/


2018. 07. 17.

Hamupipőke, Csillagszemű és a többiek: Interjú Boldizsár Ildikó mesekutatóval

boldizsar ildiko interju03 gsA Hamupipőke Facebook-profilja című könyv amellett, hogy lebilincselő olvasmány, kapaszkodókat és inspiráló ötleteket ad  egy-egy életválság vagy elakadás mesékkel történő megoldásához, ezen kívül a meseterápia iránt érdeklődők megismerhetik a szerző által kidolgozott Metamorphoses Meseterápiás Módszer elemeit.

https://www.prae.hu/article/10519-hamupipoke-csillagszemu-es-a-tobbiek/


2018. 07. 17.

Hasznos, ha minden nap ugyanazt a mesét kéri a gyerek

közös olvasásMindig ugyanazt a mesét kéri újra és újra a gyerek? A tudósok szerint ez egyáltalán nem baj, sőt, okosabb lesz tőle. Talán furán hangzik, de ezzel alapozod meg a tanulmányi sikereit. A szülő számára idegőrlő lehet a kedvenc mesét századjára elolvasni, ám most a tudósok találtak egy komoly motivációt a monoton tevékenységhez. 

https://www.babaszoba.hu/articles/gyerek/Hasznos_ha_minden_nap_ugyanazt_a_meset_keri_a_gyerek?aid=20180705094945


Alkategóriák