2018. 04. 26.

Abszolút jó, új ifjúsági könyvek: A Pagony új sorozatának bemutatása

pagonyÚj sorozat indul a Pagony – Tilos az Á Kiadó gondozásában, mely elsősorban a 9-12 éves korosztálynak szól. Erről, valamint a Panthera című ifjúsági sorozat harmadik részéről Szekeres Nikoletta irodalomkritikus Kovács Eszterrel, a Pagony Kiadó főszerkesztőjével, Kertész Erzsi íróval, valamint Vinczellér Katalin magyartanárral, a Pagony – Tilos az Á Kiadó munkatársával beszélgetett a Könyvfesztiválon.

https://www.prae.hu/article/10429-abszolut-jo-uj-ifjusagi-konyvek/


2018. 04. 21.

Olvasunk, csak másképp

iskolai könyvtárBár a nyomtatott könyv egyeduralma a digitális korban megszűnt, az olvasás nem megy ki a divatból akkor sem, ha a szöveg újabb és újabb eszközökön, képernyőkön jelenik meg. Az olvasási szokások változásairól, médiahasználatról és a legnépszerűbb szerzőkről beszélgettünk dr. Tóth Mátéval, az Országos Széchényi Könyvtár Kutatási és Szervezetfejlesztési Osztályának vezetőjével.

http://www.kultura.hu/olvasunk-csak-maskepp


2018. 04. 21.

Nagy tavaszi gyerekkönyv-ajánló

gyerekkonyvTavaly karácsonyi számunkban és a honlapunkon is előre jeleztük a változást gyerekkönyv-ismertető rovatunknál: gyakorló nagypapától gyakorló anyukához kerül a rovat. Csokonai Attila adta át a „stafétabotot” Szénási Zsófiának. Íme, idei első számunk gyerekkönyv ajánlója, honlapunkon kibővített terjedelemben, Szénási Zsófiától.

http://www.konyv7.hu/magyar/menupontok/felso-menusor/folyoirat/gyerekkonyvek-altal-a-vilag--nagy-tavaszi-gyerekkonyv-ajanlo


2018. 04. 17.

POKET – Kortárs és klasszikus irodalmat is vehetünk az automatákból

poket automataÁprilis 11-én, a költészet napján indították el az első POKET-automatákat, melyekből egyelőre öt cím közül választhat, aki otthon vagy utazás közben olvasna, ahelyett, hogy a telefonját nyomkodja vagy csak kibámul az ablakon. Kipróbáltuk az egyiket.

http://konyves.blog.hu/2018/04/17/poket_kortars_es_klasszikus_irodalmat_is_vehetunk_az_automatakbol


2018. 04. 17.

Interjú Kalapos Éva íróval a kortárs ifjúsági irodalom fontosságáról és regényeiről

kalapos éva 1Kalapos Éva íróval, a D.A.C. című ifjúsági regénysorozat és a Massza című, internetes megfélemlítésről szóló könyv szerzőjével beszélgettünk a kortárs ifjúsági irodalom fontosságáról, a cyberbullying kérdéséről, és arról, hogy milyen kihívásokkal találkozik egy szerző, ha kamaszoknak ír.

http://tantrend.hu/hir/legyenek-olyan-konyvek-amik-menedeket-tudnak-nyujtani


2018. 03. 28.

Tavaszi gyerekkönyvkörkép - Itt vannak az ifjúsági regények

nyomozás a sulibanA kisebbeknek szólók után kategóriát váltunk, és mai összeállításunkban a tíz éven felettieknek szóló friss kötetekből válogatunk. Itt is érvényes, hogy igyekeztünk a kiskamaszoknak szólóktól a nagyobbakig haladni. A válogatásba került mágikus sztori, vicces nyomozás, egy nagy klasszikus folytatása, érzékeny és könnyedebb témát érintő kötetek is.

http://konyves.blog.hu/2018/03/23/tavaszi_gyerekkonyvkorkep_jonnek_az_ifjusagiak


2018. 03. 22.

A digitális mesék is jók a gyereknek?

digitalismesek03Sokak szerint a digitalizált mesék nem érnek fel azokkal, amelyeket a szülők olvasnak fel esténként a gyerekeknek, sőt, akár árthatnak is a kicsiknek. Egy magyar kutató vizsgálata cáfolja ezt: eredményei szerint, bár a szülők által olvasott mese továbbra is nagyon fontos, az igényesen kivitelezett digitális mesék jó hatással lehetnek a gyerekekre.

https://www.digitaliscsalad.hu/tanulas/a-digitalis-mesek-is-jok-a-gyereknek/


2018. 03. 14.

Minek is jár a gyerek iskolába? Interjú Steklács Jánossal

irasHa tisztában lennének az oktatási célokkal, sokkal motiváltabbak lennének a tanulásra, és jobb teljesítményt érnének el a diákok – állítja Steklács János, az ELTE tanszékvezetője, aki szerint számos példa van arra, hogy lehet ezt elérni. Úgy véli, el kellene felejteni a kronológikus irodalomtanítást, az évtizedek óta rögzült kötelező olvasmányokat, inkább az olvasás megszerettetésére kellene koncentrálni. És ha ehhez kortárs irodalom, vagy a Kispál és borz kell, hát azzal. 

http://hvg.hu/kultura/20180312_Minek_is_jar_a_gyerekek_iskolaba_Ezt_senki_nem_mondja_el_ne


2018. 03. 12.

Miért olvassunk tavaszi verseket?

áprily tavaszA „tavaszi versolvasásnak” természetesen számos oka lehet – és nem is biztos, hogy ezeket feltétlenül évszakhoz kell kötni. Az azonban bizonyos, hogy tavasszal különösen indokolt lehet a versolvasás – sőt a verskeresés és verstanulás is. Három okot is említünk.

http://tantrend.hu/hir/miert-olvassunk-tavaszi-verseket


2018. 03. 10.

Gyerekkönyvek terén is szükséges a forradalom

diszlexiaNehéz eligazodni a mai gyerekkönyvek piacán, hiszen már a népmeséktől egészen a gyógyító mesékig mindent megtalálunk a böngészőben. Egy azonban biztos, ha a szülő vagy épp a tanár szereti azt a mesét, amit olvas a gyerekeknek, akkor már egy olyan érzelmi ajándékot adhat nekik, ami segít az ellazulásban, ábrándozásban. Kevés olyan kortárs író van, aki nemcsak hogy vicces, karakteres gyerekmesékkel jelentkezik, de humorral, odafordulással elő is adja őket – Vig Balázs gyermekkönyv-író ilyen. Regényei főként a kisiskolás korosztálynak szólnak, de a család számára is igen mosolyfakasztó program is lehet, pl a Puszirablók vagy épp a Todó kitálal az oviról című könyv olvasása. Vig Balázzsal a netkorszakban is szerethető mesékről, a gyerekek igényeiről és a szülői és tanítói karakterekről beszélgettünk.

http://felelosszulokiskolaja.hu/mesesarok/gyerekkonyvek-teren-is-szukseges-a-forradalom


2018. 03. 07.

A mese a gyermekek szövegértési folyamatában diagnosztikus és terápiás szempontból

közös olvasásA mese, a mesélés számtalan készség alakulására pozitív hatást gyakorol. Így segíti a szociális kompetencia alakulását, fejleszti a gondolkodást, a szókincset, a gyermekek erkölcsi ítélőképességét, a hallás utáni szövegek feldolgozását és ennek következtében az olvasás elsajátítására is pozitívan hat.

Napjainkban ugyanakkor az is elmondható, hogy a mese, különösen a népmese mintha kisebb szerepet kapna a gyerekek életében. Egyrészt kisebb jelentőségűnek tűnik a mesélés, másrészt az iskolai meseolvasás sem megfelelő arányú.

A kutatás ezért arra a kérdésre keresi a választ, hogy napjainkban milyen szerepe lehet a meséknek a kisiskolások szövegértési folyamatában. Hipotézisünk szerint a mese, köztük a népmese olyan irodalmi alkotás, amely a benne foglalt esemény, a szereplők jelleme, kitartása, a mese erkölcsi mondanivalója és tanító jellege miatt egyaránt jól alkalmazható az alsó tagozatos gyermekek szövegértési készségének megítélésére és a szövegértési elmaradások kezelésére.

http://olvasas.opkm.hu/portal/felso_menusor/konyv_es_neveles/a_mese_a_gyermekek_szovegertesi_folyamataban_diagnosztikus_es_terapias_szempontbol

 

 

 

 


2018. 03. 02.

2017 legjobb gyerekkönyvei

gyerekkonyvHarmadik alkalommal rendezte meg a Gyermek- és ifjúsági könyvek kiállítással egybekötött szemléjét a Magyar Gyermekirodalmi Intézet a Deák 17 Gyermek és ifjúsági Művészeti Galériában. A február 23-i szakmai beszélgetés keretében kihirdették a TOP 50-es listát, amely az érdeklődők figyelmét izgalmas, minőségi kiadványokra hívja fel. Milyen színű a boldogság? Nos, ezt az egyik azonos című, díjazott könyvből megtudhatjuk, de hogy mennyire sokszínű a hazai gyermekkönyves kínálat, arra ez a szemle mutatott rá.

https://www.prae.hu/article/10298-a-sokszinu-top50/


2018. 02. 28.

Évente 200 könyvet elolvashatnál, amíg a közösségi médián lógsz!

olvasásHogyan lehetsz okosabb? Egyszerű. Olvass! Sokat. Annál is többet.

Ezzel még nem oldottam meg az évszázados rejtélyt, jól tudom. Pedig számos ismert ember is azt hangoztatja, hogy ez a titok. Ott van például Barack Obama, aki elnöksége alatt olvasott könyveit büszkén reklámozza, sőt publikálta is. Vagy Bill Gates, aki blogján rendre összeszedi kedvenc könyveit is. Will Smith pedig úgy fogalmaz, hogy az olvasás egyenesen a boldogság egyik kulcsa. Sőt az Életem könyve sorozatomban majd 20 ismert ember mesélt kedvenc könyvéről, és derült ki Szentesi Évától Anger Zsoltig, hogy imádnak olvasni. 

http://szabadosagnes.blog.hu/2018/02/27/evente_200_konyvet_olvass_kozossegi_media


Alkategóriák